タイトル
     2017 年度   言語文化学部
  
アジア・アフリカ言語研究A(専門演習)   
時間割コード
411126
担当教員(ローマ字表記)
  鈴木 玲子 [SUZUKI Reiko]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 春学期 火4 -
授業題目(和文)   
ラオス語文法研究(1)
 
Title(English)   
Studies on Lao Grammar(1)
 
授業の目標   
(1)ラオス語の言語調査ができる
(2)言語調査をとおしてラオス語、および言語学の知識や卒論に向けての方法論を身につける
(3)資料の収集、整理、そして検討と段階を踏んで計画的に物事に取り組む姿勢を育み、体系的、論理的に考察する力を身につける
 
Goals of the course   
The goals of this course are three as follows;
1)to practice field work of Lao language
2)to acquire the knowledge of methodology for fieldwork, linguistics and Lao language
3)to acquire the systematic thinking method and logical experssion for thier own opinions
 
授業の概要   
(1)テーマを設け、それについて言語調査を行う。テーマは受講生と相談の上、決定する。
(2)4年生の卒業論文の経過報告を聞き、次年度、自分がとり組むテーマについて事前調査する。
 
Overview of the course   
(1)First of all, we decide the topic of fieldwork, and we do fieldwork together.
(2)Each student has a preliminary study for thesis by considering the 4th grade's graduation thesis
 
キーワード   
ラオス語
 
Keywords   
Lao language, Laotian
 
授業の計画  
No.内容
第1回 授業の説明・言語調査について
第2回 言語調査のテーマと参考文献
第3回 調査項目の手順と方法
卒業論文経過報告会
第4回 調査項目の検討(1)
第5回 調査項目の検討(2)・文献輪読(1)
第6回 文献輪読(2)
第7回 言語調査・フィールド言語学に関するテーマを一つ設定して調べてくる
第8回 第7回の総括
言語調査(1)
第9回 言語調査(2)
第10回 言語調査(3)
第11回 言語調査(4)
第12回 言語調査(5)
第13回 言語調査の結果をまとめる
第14回 成果報告の発表
レポートについて
第15回 卒業論文・卒業研究中間発表会
 
Plan  
No.Content
1 Introduction to the filed work
2 Theme of field work and concerned reference articles
3 Procedure and method for filed work
Progress report of the 4th grade's graduation thesis
4 Investigation of items for filed work (1)
5 Investigation of items for filed work (2)
Reading concerned reference article by turns(1)
6 Reading concerned reference article by turns(2)
7 Reading and summarizing one of filed linguiatic papers
8 Evaluating 7th papers
Field work(1)
9 Field work(2)
10 Field work(3)
11 Field work(4)
12 Field work(5)
13 Preparing the persentation of field work result
14 Presentation on the result of field work
Final Report
15 Progress report of the 4th grade's graduation thesis
 
成績評価の方法・基準   
成果報告の発表(30%)、レポート(40%)に加えて授業への積極性(30%)により評価する。
 
Grading system for assessment   
Grades will be based on active part(30%), presentation in class(30%), and final report(40%).
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
毎回の教員の指示に従って受講前の予習と受講後の復習を行うこと。
参考文献をあらかじめ読んでおくこと。
 
Preview/review   
Students are required to prepare for and review class according to instructions of the teacher.
 
履修上の注意   
「アジア・アフリカ言語研究A(ラオス語学)」を同時履修することが望ましい。
ラオス語の知識を特に必要としないが、積極的な討論や質疑が求められる。
必要に応じ、東南アジア大陸部の言語のゼミとの協働学習も予定している。
 
Notes   
Attendance must finish or study 'Studies in Asian Languages Ⅱ (Lecture)' class preliminarily.
Students who do not major in Lao can attend this class.
 
教科書  
備考 Use handouts prepared by teacher as the need arises.
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ