タイトル
     2017 年度   言語文化学部
  
アジア・アフリカ言語研究B(インドネシア語学)   
時間割コード
411117
担当教員(ローマ字表記)
  降幡 正志 [FURIHATA Masashi]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 秋学期 月4 -
授業題目(和文)   
スンダ語概説
 
Title(English)   
Introduction to the Sundanese Language
 
授業の目標   
インドネシアの一地方語であるスンダ語について学ぶことを通じて、インドネシア語やインドネシアの言語事情などに関してより深い理解を得る。
 
Goals of the course   
The aim of this course is to provide further consideration about Indonesian and some aspects of linguistic situation in Indonesia through the Sundanese language, a regional language spoken in West Java, Indonesia. Studying a language that is not an official language of an nation will help students consider diversity of language and culture.
 
授業の概要   
インドネシアの地方語の1つであるスンダ語について、言語の特徴や文法、言語使用の状況などについて解説していく。国家レベルの公用語ではない一地方の言語に触れることにより、言語や文化の多様性を認識する一助としたい。
 
Overview of the course   
Some linguistic characteristics, grammar and the situation of language use of Sundanese will be explained in this course. It is hoped that this class will help students recognize the diversity of languages and cultures by touching upon a regional language that is not an official language of the nation.
 
キーワード   
教職インドネシア語
 
Keywords   
Indonesian for teaching
 
授業の計画   
第1回:導入(スンダ語の特徴)
第2回:発音
第3回:敬語体系
第4回:基本文型(1)名詞文
第5回:基本文型(2)非名詞文
第6回:鼻音接頭辞の形態と用法
第7回:会話実習(アクティブラーニング1)
第8回:接中辞 -ar- の形態と用法
第9回:中間まとめ
第10回:動作主主語文と動作対象主語文
第11回:トピックマーカーの用法
第12回:動詞先導詞
第13回:接辞法と重複法
第14回:講読実習(アクティブラーニング2)
第15回:総括
定期試験
 
Plan   
1. Introduction of this course
2. Pronunciation
3. Honorific system
4. Basic sentence patterns (1) Nominal sentences
5. Basic sentence patterns (2) Non-nominal sentences
6. Nasal prefix: Form and usage
7. Infix -ar-: Form and usage
8. Mid-term feedback
9. Agent-oriented sentences and patient-oriented sentences
10. Usage of topic markers
11. "Kecap Panganteur Pagawean" (Verbal anticipators)
12. Affixation and Reduplication
13. Conversation practice
14. Reading practice
15. Term-end feedback
Final Examination
 
成績評価の方法・基準   
定期試験の成績および授業への貢献度(発言・討論)を勘案して、総合的に評価する。
 
Grading system for assessment   
Evaluation will be based on periodic examinations (60%) and daily activities and tasks (40%).
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
テキストに予め目を通し、疑問点を授業中に質問できるように準備しておくこと。
教員の指示に従って、参考書等を利用しながら授業後の復習を行なうこと。
 
Preview/review   
Basically no special preparation will be required. Review of contents will be required after each session. Further information about preparation and homework will be announced in the class when necessary.
 
履修上の注意   
受講者は発言や討論など積極的に授業に参加することが求められる。
第7回および第14回は、アクティブラーニングとして課題を課し、翌回に解説を行なう。
この授業は教職課程「教科に関する科目」(中高 インドネシア語)のインドネシア語学に該当します。
 
Notes   
Participants are required to take an active part in class through questions and comments and participation in discussions.
For active learning, topics will be assigned in weeks 7 and 14 and then explained in the respective following weeks.
This course corresponds to Indonesian Linguistics, which is required for credit in the Teacher Training Program (junior high school and high school Indonesian).
 
教科書  
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ