|
|
|
|
|
|
|
Teaching Chinese to Speakers of Other Languages(2)
|
|
|
中国語の教育の際にも必要となってくる基礎的な発音と語彙に関する知識を体系的に学習する。これによって、学習者自身の発音と習得済みの語彙を体系的に整理しなおすことを目指す。
|
|
|
Learners acquire systematic knowledge of Chinese basic pronunciation and vocabulary. Through this, learners reorganize their knowledge of the basic Chinese basic pronunciation and vocabulary systematically.
|
|
|
日本人にとっての第二言語という観点から見た中国語の発音の枠組みを整理し、その最適な教授法を検討する作業を通じて、中国語の発音体系の基礎を復習し、理論的にとらえなおす。また、中国語の語彙についてもその体系を理解する。
|
|
|
By streamlining the framework of Chinese pronunciation from the viewpoint of learners studying Chinese as a second language, and by exploring an ideal method to teach Chinese, learners review the basics of Chinese pronunciation and vocabulary.
|
|
|
|
Chinese language in the Teacher Training Program
|
|
|
第1回:導入、オリエンテーション、担当箇所の割り当て 第2回:声調の基本、軽声 第3回:声調変化、単母音(1) 第4回:単母音(2)、二重母音 第5回:三重母音、n、ngを持つ母音 第6回:erとr化、子音の基本 第7回:子音の各論(1) 第8回:子音の各論(2)、ピンイン表記規則 第9回:中国語品詞分類概説(1):実詞 第10回:中国語品詞分類概説(2):虚詞 第11回:中国語品詞分類概説(3):兼類 第12回:語彙モデルケース用法の研究(1):アスペクト助詞“了” 第13回:語彙モデルケース用法の研究(2):語気助詞“了” 第14回・第15回:アクティブ・ラーニング、学期を通じ、TUFS言語モジュール教材中国語の発音モジュールの学習を進める。
|
|
|
01: Introduction, Orientation, Individual assignments 02: Basics of tone, 軽声 03: Change of tone, monophthong (1) 04: Monophthong (2), diphthong 05: Triphthong, vowels with n and ng 06: er, r, basics of consonants 07: Consonants - topic(1) 08: Consonants - topic(2) ピンイン description rules 09: Classification of part of speech (1):実詞 10: Classification of part of speech (2):虚詞 11: Classification of part of speech (3):兼類 12: Vocabulary model case study (1): Aspect particle“了” 13: Vocabulary model case study (2): 語気助詞“了” 14,15: Active learning, we use Chinese pronunciation module of TUFS language modules through the term.
|
|
|
成績評価の方法:(1)担当箇所の発表、(2)レスポンスシート記入項目による平常点、(3)学期末試験、に基づき評価する。 成績評価の基準:授業の内容を正しく理解し、担当箇所発表と試験において自身の考えを述べるることができたかを基準とする。
|
|
|
The assessment will be based on (1) presentations on assigned sections, (2) response sheet, and (3) end-term test.
|
|
|
事前学習:次回の授業で扱うテーマについては、発表者のみならず、発表担当でない場合も、必ず事前に予習をしておくこと。 事後学習:授業での配布レジュメを確認し授業後の復習を行うこと。
|
|
|
Be sure to prepare the theme for the next class. Review the resume distributed in the class.
|
|
|
教職課程認定上の教科に関する科目(中学校及び高等学校 中国語)の中国語学に該当します。
|
|
|
This course corresponds to credits for Chinese language in the Teacher Training Program (teaching Chinese at junior high schools and high schools).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|