タイトル
     2017 年度   言語文化学部
  
ヨーロッパ・アメリカ言語研究B(専門演習)   
時間割コード
411070
担当教員(ローマ字表記)
  成田 節 [NARITA Takashi]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 秋学期 木4 -
授業題目(和文)   
ドイツ語学研究(J)
 
Title(English)   
German Linguistics (J)
 
授業の目標   
ドイツ語に関係するテーマについて,4年次にきちんとした卒業論文を書くための準備をすることを目標とする。
 
Goals of the course   
The goal is to improve writing skills of learners so that they can write a precise graduation thesis on a German related topic in their fourth year.
 
授業の概要   
(1) ドイツ語学の論文の読解力を付けるための課題をこなす。
(2) 基礎的文献や過去の卒論を読むことなどを通じて,ドイツ語研究の領域で自分自身が取り組むテーマを探し,具体的なイメージを作る。
 
Overview of the course   
1. To acquire the skills necessary to read essays about German linguistics through assignments.
2. To find a theme of your own in the area of German studies and to create a clear image of it by reading basic books and graduation theses.

 
キーワード   
 
Keywords   
 
授業の計画   
当面は各自が取り組むテーマを模索し,テーマがある程度まで絞れた後は一定のペースで中間報告をし,参加者全員で議論をする。ドイツ語のコーパス検索やデータ分析の技術なども適宜紹介する。
 
Plan   
All students will seek to find a theme for their study. After narrowing the topic to some extent, learners will report on progress regularly. These reports will be discussed by all students in the class. Techniques for corpus searching and data analysis of German will be introduced when appropriate.
 
成績評価の方法・基準   
授業への取組と,各自のテーマについてのレポートによって評価する。
 
Grading system for assessment   
Assessment will be based upon participation in class and reports on individual themes.
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
 
Preview/review   
 
履修上の注意   
履修希望者は事前にメールで担当者に必ず連絡してください。
 
Notes   
Applicants are required to contact the instructor via e-mail in advance.
 
教科書  
備考 Students are encouraged to purchase one of the following books,木下是雄「レポートの組み立て方」(ちくま文庫)and「理科系の作文技術」(中公新書),or 佐渡島紗織/吉野亜矢子「これから研究を書くひとのためのガイドブック.ライティングの挑戦15週間」(ひつじ書房)as reference to writing a thesis.
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ