|
Seminar on Italian linguistics (1) (J)
|
|
|
イタリア語学およびイタリア文化研究に関する卒業論文を作成するのに必要となる知識・技能を身につける。
|
|
|
help the students to acquire preparation and knowledge about Italian Linguisitcs (and/or about studies of some other neighboring fields) in which they wish to major in with the compilation of the graduate thesis.
|
|
|
|
Group readings, presentation, personal readings of scientific, redacting of papers
|
|
|
イタリア語 イタリア語コミュニケーション イタリア語文法 イタリア語史 イタリア社会言語学
|
|
|
Italian, Italian Comunication, Italian Grammar, History of Italian Language, Italian Sociolinguistics
|
|
|
・最初の30分は共通講読に宛てる。 ・その後、15分ほど、参加者の作業経過報告。 ・授業後半は論文執筆者・執筆予定者の研究報告と質疑応答を行なう。研究発表のテーマとしては: (1)イタリア語の統語論 (2)形態論の諸問題 (3)イタリア語の音韻論・音声学 (4) 語彙について (5) 語用論 (6) イタリア語の社会言語学 (7) イタリアの言語史 (8) 方言研究 (記述言語学、地理言語学、歴史言語学などの観点から) (9) イタリアの少数言語・少数民族 (10) 第二言語としてのイタリア語教育に関する諸問題 (11) イタリア語・イタリアにかかわる言語政策 (12) 大学制度と言語についての諸問題 (たとえば留学生受け入れ態勢の諸問題など) (13) イタリアの言語文化と宗教 (特にキリスト教) (14) イタリアの民俗(族)学と言語 (15) その他、言語と文化に関係する諸問題 (言語観・言語思想の問題など) などの中から、予定しているが、参加者と相談の上、選択して取り扱う。 また、ゼミに直接関係する学習のほかに、個人的な作業として、言語学およびイタリア学に関する知識を広めるため、各自の状況に応じて、一ヶ月に2冊ほどの分量の読書を課す(簡単な読書記録の提出を要求する)。
|
|
|
・the first part of the lesson (about 45 minutes) will be dedicated to the group reading of articles and texts. ・In the latter parte of the lesson some specific topics about Italian linguistics, such as cited below, presented by one of the partecipants will be discussed:
(1)syntax (2)morphology (3)phonology and phonetics (4) vocabulary (5) textual linguistics (6) sociolinguistics (7) linguistic history of Italy (8) dialectology (9) linguistic minorities in Italy (10) acquisition of Italian as a second language (12) linguistic problems in the university insititutions (e.g. presence of foreign students) (14) ethnographics and language studies (15) language and culture In addition to the usual lessons, personal learning activities equivalent to three hours will be required. ・Active learning about Italian Linguistics and Italian culture (1) ・Active learning about Italian Linguistics and Italian culture (2)
Beside a series of work for a normaal lessons, regular personal readings (about two books a month about lingistics and/or italianistics) will be required (with the compilation of a simple momorandum about each book)
|
|
|
研究発表および授業参加の態度と成果を総合的に判断して評価する。研究発表を1回も行なわなかったものは評価対象外とする。また、課題の不提出や、正当な理由を担当教員に申し出ずに欠席すること、などを行なった者は、著しい減点の対象となるので、注意するように。
|
|
|
Evaluation will take into consideration the participation to the lesson, the presentation, and papers at the end od the quarter. At least one presentation is required to be validly evaluated. Absence not previously permitted and/or not justificated in any way or neglect form presenting papaers will be considered in a seriously negative sense.
|
|
|
|
Reading in advance the text with the aid of dictionaries and grammars and picking up problems to resolve during the lesson. Making use of study support by teaching assistants available weekly. For the discussion and reports the consultating in advance with the instructor wil be highly recommended.
|
|
|
授業の準備および復習の作業にきちんと時間をかけることが必要である。授業内外で、担当教員とはもちろんのこと、学生同士積極的に交流することによっても、互いに多くを学び合ってもらいたい。
|
|
|
Exchange of opinions a d information, amang participants and with the instructor, outside the course as well as during the lesson will be highly recommended in order to broaden the cultural horizon.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
For the group reading: Salvi / Vanelli, La nuova grammatica della lingua italiana, cited below.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
LA LINGUA ITALIANA, storia, varieta dell' uso, grammatica,
|
|
Anna Laura Lepschy & Giulio Lepschy
|
|
Bompiani
|
|
1981
|
|
|
|
|
|
|
|
La nuova grammatica della lingua italiana, Bologna
|
|
Salvi /Vanelli
|
|
il Mulino
|
|
1998
|
|
|
|
|
|
|
|
Grammatica italiana. Suoni, forme, costrutti.
|
|
Luca Serianni ( in collaborazione con Alberto Castelvecchi)
|
|
Utet
|
|
1989
|
|
|
|
|
|
|
|
Italiano nelle regioni
|
|
Francesco Bruni
|
|
Utet
|
|
1994
|
|
|
|
|
|
cited above are the reference grammars of which we recomend the frequent consultation.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|