タイトル
     2017 年度   言語文化学部
  
ヨーロッパ・アメリカ言語研究B(専門演習)   
時間割コード
411060
担当教員(ローマ字表記)
  黒澤 直俊 [KUROSAWA Naotoshi]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 秋学期 金5 -
授業題目(和文)   
ポルトガル語学(歴史言語学) (J)
 
Title(English)   
Portuguese Linguistics (Historical Studies) (J)
 
授業の目標   
ポルトガル語学や関連する分野を専攻しようとする者がポルトガル語の歴史に関係する通時言語学的テーマや各時代の言語作品などについての基本的知識を得る.それをもとに自分自身でテーマを発見し,展開できるようになることを目的とする.
 
Goals of the course   
Students majoring in Portuguese linguistics or related areas will aim to acquire a basic knowledge of the synchronic linguistics themes related to the history of Portuguese. Based on that, the students will aim to find individual themes and develop them.
 
授業の概要   
ポルトガル語史やイベリア半島のロマンス語に関わるテーマについての基礎的問題を選び,講義,演習形式で授業を進める.
 
Overview of the course   
Basic issues related to the history of Portuguese and Iberian Romance languages will be selected and the course will progress through lectures and exercises.
 
キーワード   
イベロ・ロマンス諸語,ポルトガル語の歴史、中世語、文献学
 
Keywords   
Iberian Romance languages, the history of Portuguese, Medieval languages, philology
 
授業の計画   
以下の内容について講義,演習形式で授業を進める.
オリエンテーション
言語史研究の方法論とポルトガル語研究の歴史
イベリア半島のロマンス諸語とポルトガル語の成立
ポルトガル語の時代区分とその背景
古ポルトガル語の時代とテキスト1(非文学作品)
古ポルトガル語の時代とテキスト2(文学作品)
中期ポルトガル語の時代と言語変化1
中期ポルトガル語の時代と言語変化2
古典ポルトガル語の成立と時代背景
16世紀のポルトガル語1(Gil Vicente)
16世紀のポルトガル語2(Luis de Camoes)
16世紀のポルトガル語3(文法家)
古典ポルトガル語から近代ポルトガル語へ
ガリシア語
ミランダ語とアストゥリアス語1
 
Plan   
The course will progress with lectures and exercises on the following topics.
Orientation
The Methodologies of Linguistic History Research and the History of Portuguese Research.
Iberian Romance Languages and the Formation of Portuguese.
Periodization of Portuguese and Background.
Ancient Portuguese and Texts 1 (Non-literary Works)
Ancient Portuguese and Texts 2 (Literary Works)
Middle Portuguese and Changes 1
Middle Portuguese and Changes 2
The Formation of Classical Portuguese and Historical Background
Portuguese in the 16th Century 1 (Gil Vicente)
Portuguese in the 16th Century 2 (Luis de Camoes)
Portuguese in the 16th Century 3 (Grammarian)
From Classical Portuguese to Modern Portuguese.
Galician Language
Mirandese Language and Asturian Language 1
 
成績評価の方法・基準   
レポート(50%),および授業で課した課題やコメントシートなどに基づく平常点(50%)による.レポートは授業で扱われた内容に関連し,特定のテーマを教員と協議し選び,学期末までに提出すること.
 
Grading system for assessment   
Grading will be based on the report (50%) and class participation (assignments in class, comment sheets, etc.) (50%). The report will be relevant to the contents covered in class and, after discussing a specific theme with the instructor, will be submitted by the end of the term.
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
あらかじめテキストには目を通し、疑問点を授業中に質問できるようにし,単語などはあらかじめ辞書で意味と発音を調べておくこと.
 
Preview/review   
Look through texts beforehand and clarify any issues during class. Look up the meanings and pronunciation of words in the dictionary.
 
履修上の注意   
ポルトガル語学で卒論を執筆することを考えている者は3年次に履修することが望ましい.あらかじめテキストには目を通し、疑問点を授業中に質問できるようにし,単語などはあらかじめ辞書で意味と発音を調べておくこと.
 
Notes   
It is recommended that students considering writing a graduation thesis on Portuguese linguistics participate this class in their third year. Look through texts beforehand and clarify any issues during class. Look up the meanings and pronunciation of words in the dictionary.
 
教科書  
備考 I will prepare printed materials.
The following reference book is convenient for issues related to this theme.
Milton M. Azevedo: Portuguese. A Linguistic Introduction. Cambridge University Press.
The following are indispensable:
Paul Teyssier: Historia da Lingua Portuguesa, Lisboa, Sa da Costa,Ivo Castro:Introducao a Historia do Portugues, Lisboa, Colibri,Esperanca Cardeira: O Essencial sobre a Historia do Portugues, Lisboa, Caminho.
 
参考書  
参考書1 ISBN 4838401027
書名 ことばの研究・序説
著者名 奥田靖雄/著, 出版社 むぎ書房 出版年 1996
備考
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ