タイトル
     2017 年度   言語文化学部
  
ヨーロッパ・アメリカ言語研究A(イタリア語学)   
時間割コード
411051
担当教員(ローマ字表記)
  山本 真司 [YAMAMOTO Shinji]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 春学期 火5 -
授業題目(和文)   
ヨーロッパ・アメリカ言語研究A(イタリア語学)
 
Title(English)   
European and American Linguistic Studies A (Italian Linguistics)
 
授業の目標   
実用的な観点からのイタリア語学習から、より深いイタリア語理解へと進むための助け、また、より本格的なイタリア語研究への入門となるような授業を目指す。
 
Goals of the course   
prepare the students majoring in Italianistics to work in various types of linguistic fiels regarding Italy and its language.
 
授業の概要   
「授業計画」に挙げられたような項目に関して、講義形式で進める。
 
Overview of the course   
Selective readings of texts chosen from various reference grammars and scientific articles and active discussions.
 
キーワード   
教職イタリア語学 イタリア語 イタリア語コミュニケーション イタリア語文法 イタリア語史 イタリア社会言語学
 
Keywords   
Italian, Comunication in Italian language, Italian Grammar, History of the Italian language, Italian Social longuistics, teaching method
 
授業の計画   
以下のような項目を取り扱う。ただし、ここでは、便宜上、各項目が独立した単位のようになっているが、実際にはそれの内容は相互に関連・浸透しあっているので、1回の話の中で、複数の項目に関係した問題を取り扱うこともある。
・導入
・イタリア社会言語学 (1)
・イタリア社会言語学 (2)
・イタリア社会言語学 (3) 
・イタリア地理言語学 (1)
・イタリア地理言語学 (2)
・イタリア地理言語学 (3)
・イタリアの言語と文化の関連のいくつかの例 (1)
・イタリアの言語と文化の関連のいくつかの例 (2)
・イタリアの言語と文化の関連のいくつかの例 (3)
・イタリアの言語と文化の関連のいくつかの例 (4)
・イタリア言語学における言語論と文法論 (1)
・イタリア言語学における言語論と文法論 (2)
・アクティヴ・ラーニング - イタリア語学の文献翻訳(1)
・アクティヴ・ラーニング - イタリア語学の文献翻訳(2)
 
Plan   
In each lesson one of the following topics will be discussed:
・introduction
・Italian Sociolinguistics (1)
・Italian Sociolinguistics (2)
・Italian Sociolinguistics (3)
・Italian Grammar (1)
・Italian Grammar (2)
・Italian Grammar (3)
・Italian Language in the Italian cultural context (1)
・Italian Language in the Italian cultural context (2)
・Italian Language in the Italian cultural context (3)
・Italian geolinguistics (1)
・Italian geolinguistics (2)
In addition to the usual lessons, personal learning activities equivalent to three hours will be required.
・Active learning about Italian Linguistics and Italian culture (1)
・Active learning about Italian Linguistics and Italian culture (2)
 
成績評価の方法・基準   
学期末に課す試験とレポートで評価する。
 
Grading system for assessment   
Evaluation will take into consideration the participation to the lessons, the presentation of papers and /or the final examination at the end od the quarter.
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
教員の指示に従って、受講前の予習と受講後の復習を行うこと。
 
Preview/review   
Reading in advance the text with the aid of dictionaries and grammars and picking up problems to resolve during the lesson.
 
履修上の注意   
教職課程認定上の教科に関する科目(中学校及び高等学校 イタリア語)の「イタリア語学」に該当します。
 
Notes   
Reagular preparation and acitive participation to the lesson is required.

This is one of the lessons about "Italian Linguistics" to be frequented obbligatorily in order to obtain the teaching licence of Italian at junior and senior high schools.
 
教科書  
備考 Handouts prepared by the instructor will be distributed during the lesson.
 
参考書  
参考書1 ISBN
書名 LA LINGUA ITALIANA, storia, varieta dell' uso, grammatica,
著者名 Anna Laura Lepschy & Giulio Lepschy 出版社 Bompiani 出版年 1981
備考
参考書2 ISBN
書名 La nuova grammatica della lingua italiana, Bologna
著者名 Laura Vanelli / Giampaolo Salvi 出版社 il Mulino 出版年 1998
備考
参考書3 ISBN
書名 Grammatica italiana. Suoni, forme, costrutti.
著者名 Luca Serianni (, in collaborazione con Alberto Castelvecchi) 出版社 Utet 出版年 1989
備考
参考書4 ISBN
書名 Italiano nelle regioni
著者名 Francesco Bruni 出版社 Utet 出版年 1994
備考
備考 cited above are the reference grammars of which we recomend the frequent consultation.
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ