タイトル
     2017 年度   言語文化学部
  
音声学A(専門演習)   
時間割コード
411009
担当教員(ローマ字表記)
  益子 幸江 [MASUKO Yukie]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 春学期 月4 -
授業題目(和文)   
実験音声学演習 1(J)
 
Title(English)   
Experimental Phonetics (Seminar) 1(J)
 
授業の目標   
言葉の音について実験的研究を行う際の基本的態度を身につけること、それに基づいて実験計画を立て、実験を行うことを目標とする。主に、音響分析機器を用いた分析と、それらのデータの取り扱い方について演習を行う。第2言語学習者の音声についても取り上げる。
 
Goals of the course   
The goal for this class is to acquire a basic attitude in conducting experimental studies of linguistic sounds, planning experiments and to conduct an experiment. Mainly, we will conduct analyses using sound analyzers and exercises on how to utilize those data. We will also pick up phonetic sounds for second language learners.
 
授業の概要   
音響分析機器を用いて言語音を分析し、その結果をまとめる作業をとおして、実験計画(実験デザイン)の基本的な考え方を身につけ、音声学的な知識を駆使して考える練習を行う。
 
Overview of the course   
We will analyze linguistic sounds by using sound analyzers and through the summation of results; we will learn the basic approach to planning experiments (experiment design); and conduct exercises in examination using phonetic knowledge.
 
キーワード   
音響特性の計測、計測値の分析
 
Keywords   
measuring the special characteristics of sounds, analyzing the measured values
 
授業の計画  
No.内容
第1回 授業の説明と小テスト(知識の確認のため)
第2回 母音の分析実験(1):母音の音響的特徴の説明
第3回 母音の分析実験(2):分析機器の使い方
第4回 母音の分析実験(3):録音と分析作業(フォルマントの計測)
第5回 母音の分析実験(4):実験結果のまとめ方(フォルマント散布図)
第6回 母音の分析実験(5):結果から考察への進め方
第7回 母音の分析実験(6):口頭発表
第8回 母音の分析実験(7):口頭発表
第9回 母音の分析実験(8):口頭発表
第10回 子音の分析実験(1):子音の音響的特徴の説明
第11回 子音の分析実験(2):子音の音響的特徴の説明
第12回 子音の分析実験(3):子音の持続時間の計測
第13回 子音の分析実験(4):子音の雑音成分の分布の観察
第14回 アクティブラーニング
夏学期中に実施するゼミ合宿に参加し、研究発表を行う。
なお、詳細については授業中に指示する。
第15回 アクティブラーニング
夏学期中に実施するゼミ合宿に参加し、他の参加者の研究発表に対しコメンテーターを務め、議論をリードする。
なお、詳細については授業中に指示する。
 
Plan  
No.Content
1 Class description and Quiz (to grasp level of knowledge)
2 Analysis Experiment of Vowels (1): Description of the Acoustical Characteristics of Vowels
3 Analytic Experiment of Vowels (2): How to use Sound Analyzers
4 Analytic Experiment of Vowels (3): Recording and Analytic Activities (Formant Measurement)
5 Analytic Experiment of Vowels (4): Summation of Experiment Results (Scatter Plots of Formants)
6 Analytic Experiment of Vowels (5): How to Proceed from Results to Examination
7 Analytic Experiment of Vowels (6): Presentation
8 Analytic Experiment of Vowels (7): Presentation
9 Analytic Experiment of Vowels (8): Presentation
10 Analytic Experiment of Consonants (1): Description of Acoustic Characteristics of Consonants
11 Analytic Experiment of Consonants (2): Description of the Acoustic Characteristics of Consonants
12 Analytic Experiment of Consonants (3): Measurement of the Duration of Consonants
13 Analytic Experiment of Consonants (4): Observing the Distribution of Noise Components in Consonants
14 Active Learning
Participate in the seminar camp we will conduct during the summer term and conduct a research presentation.
I will provide details during class.
15 Active learning
Participate in the seminar camp we will conduct during the summer term, comment on the research presentations of other participants and be a discussion leader.
I will provide details during class.
 
成績評価の方法・基準   
レポート提出と口頭発表および授業参加度により総合評価する。レポート課題提出は1学期で6回の予定。1回でも欠けると単位は出さない。
 
Grading system for assessment   
Comprehensive grading based on the submission of reports and presentations, and participation in class. Six report assignments will be scheduled in this class. Students who fail to submit even one report will not receive credit.
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
教員の指示に従って、受講前の予習と受講後の復習を行うこと。
 
Preview/review   
Prepare for and review each class as per instructions.
 
履修上の注意   
言語研究入門(音声学入門)を履修済みであることが必要。音声学概論(月曜5限:益子)を履修済みであることが望ましい。
音声学Aおよび音声学B(実験音声学講義)は履修済みであることが望ましいが、同時履修でもよい。
実験などで授業時間以外にも時間が必要になることがあるので、時間割に余裕を持って履修すること。
音声学益子ゼミ選択者は3年次でこの授業を履修すること。
 
Notes   
The completion of Basic Studies of Linguistics is a requirement. It is desirable that you have completed Experimental Phonetics (Lecture), but you can enroll in them simultaneously.
Experiments may require additional time. Therefore, students will need to accommodate for extra time in their class schedules.
Students of the phonetics seminar must complete this course during their third year.
 
教科書  
備考 I will indicate in class.
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ