|
|
|
|
|
|
|
Qualitative Research Methodology
|
|
|
1) 質的調査の多様な方法論とその論点について、研究事例を含めて基本的な理解を得る。2)社会学や人類学を主とする分野でのレポートや卒論の作成でフィールドワークを行う際の、研究調査計画立案から現場調査実施、分析、成果報告までの一連の過程に必要とされる基礎知識を習得する。3)質的調査の研究計画案を作成できるようになる。
|
|
|
1) Obtain basic understanding of various methods and important points of qualitative research, looking at study cases. 2) Acquire basic knowledge of planning, field study, analysis, and reporting of results required when conducting field work to write reports and graduation theses in the areas of sociology or anthropology. 3) Be able to make a plan of qualitative research study
|
|
|
質的調査は人間の生の現実を深く理解するための方法論として、また現場を内側から経験し記述する方法論として用いられている。本講義ではフィールドワークやエスノグラフィーを含む質的調査研究について、第一に近年の研究アプローチの展開を、学部生レベルの調査から専門的調査研究まで具体的事例から検討する。第二に、質的調査研究を行うにあたって、フィールドワークをどのように計画、実施し、現場での経験をどのように分析し記述するのか、その方法論を学ぶ。
|
|
|
Qualitative research is a methodology to gain a deep insight into people's real lives, to get inner experience of a field, and describe it. In this course, we examine recent approaches of qualitative research studies including field works and ethnography, looking at a variety of research examples conducted by students as well as professionals. Secondly, we study methodologies of how we plan and conduct a field work, analyze and describe experiences on the field.
|
|
|
質的調査法、質的研究、エスノグラフィー、フィールドワーク
|
|
|
Qualitative research methodology, qualitative research, ethnography, field work
|
|
|
1 イントロダクション 2 質的研究とは何か 3 現代エスノグラフィーの展開 4 フィールドに出る前に知っておくべきこと (1) 5 フィールドに出る前に知っておくべきこと (2) 6 研究計画を立てる、現場を選ぶ 7 事例検討:ネイティブ・エスノグラフィー 8 事例検討:学部生による質的調査の事例 9 事例検討:マルチサイテッド・エスノグラフィー 10 事例検討:参加型アクション・リサーチ 11 事例検討:戦争・暴力のトラウマへのアプローチ 12 事例検討:災害エスノグラフィー 13 事例検討:オーラル・ヒストリー 14 アクティブラーニング(1)ライフストーリーを取り入れた映像作品を鑑賞しレポート作成 15 アクティブラーニング(2)エスノグラフィーを用いた著作のブックレポート作成
|
|
|
1 Introduction 2 What is qualitative research? 3 Development of modern ethnography 4 What should you know before going to the field (1) 5 What should you know before going to the field (2) 6 Make a research plan, choose a field 7 Case study: Native ethnography 8 Case study: qualitative research cases by students 9 Case study: Multi-sited ethnography 10 Case study: Participatory action research 11 Case study: Approach to trauma of war and violence 12 Case study: Catastrophe ethnography 13 Case study: Oral history 14 Active Learning (1) Watch a film covering life stories and write a report 15 Active Learning (2) Read a book regarding ethnography and write a report
|
|
|
通常点(コメントシート提出)、課題提出、期末レポート
|
|
|
In-class performance (including submission of comment sheets), assignments, term-end report
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
新版・質的研究入門
|
|
ウヴェ・フリック
|
|
春秋社
|
|
2011
|
|
|
|
|
|
|
|
調査されるという迷惑-フィールドに出る前に読んでおく本
|
|
宮本常一/安渓遊地
|
|
みずのわ出版
|
|
2008
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|