タイトル
     2017 年度   国際社会学部
  
現代世界論概論ⅠB   
時間割コード
322002
担当教員(ローマ字表記)
  小田 マサノリ [ODA Masanori]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 秋学期 火5 -
授業題目(和文)   
現代世界論概論ⅠA
 
Title(English)   
An Introduction to Contemporary World Studies 1A
 
授業の目標   
 日本のロックバンド、サザンオールスターズは、ヒット曲「ピースとハイライト」のなかでこう歌っています。「教科書は、現代史をやる前に時間切れ そこがいちばん知りたいのに、なんでそうなっちゃうんだろ」(詞:桑田圭祐)。今日の複雑な世界情勢を理解するには、現代史の把握が不可欠です。そこでこの授業では1989年から2017年までの現代史を学びます。この講義では「グローバリゼーション」についての包括的な知識を身につけることを目標とします。
 
Goals of the course   
In popular tune "Peace and Hi-lite",the Japanese rock group the Southern All Stars sings as follows. "Before we learn contemporary history, the textbook runs out of time. That's what we want to know most. How could it be?" (lyric by Keisuke Kuwata). To understand the complex world affairs of today, it is necessary to grasp the contemporary history.Therefore, this course will cover the contemporary history from 1989 to 2016. The goal of this lecture is to acquire general knowledge about the globalization.
 
授業の概要   
 2016年1月、イギリスのNPOが驚くべきレポートを公表しました。オックスファムによれば、現在、世界で最も裕福な1%の人びとが99%の人たちよりも多額の資産を所有しているとされます。こうした極端な貧富の格差をはじめ、いま世界では様々な経済的格差や不平等が広がり、それがテロや紛争の原因となっています。グローバリゼーションの中で怪物化した資本主義が世界を食い荒らし、民主主義を危機にさらしているともいえる状況です。この授業では、現代の資本主義と民主主義に焦点をあて、2011年の「ウォール街占拠運動」や2015年のSEALDsの運動のフィールドワークにもとづきながら、「選挙ではなく占拠を」から「占拠から選挙へ」という流れのほか、現代世界を覆う「分断」や「格差」を追います。
 
Overview of the course   
In january 2016, UK-based NPO published astonishing report. According to Oxfam,the richest 1% has as much wealth as the 99% of the world combined. Including this extreme gap between rich and poor, various economic disparities and inequalities are getting wider and are becoming the cause of conflicts and terrorism in this world.It can be said that monster Capitalism devours world and endangers Democracy in Globalization. This course will focus on contemporary capitalism and democracy and follow a current stream from "occupation not election" to "occupation to election" on based on the fieldwork in Occupy Wall Street in 2011 and SEALDs movement in 2015.
 
キーワード   
リキッドモダン、グローバリゼーション、ネオリベラリズム、マネー資本主義、グローバルジャスティス・ムーヴメント、ディス・イズ・ワット・デモクラシー・ルックス・ライク、アラブの春、15M:真の民主主義をいま、オキュパイ・ウォールストリート、非暴力抵抗運動、アノニマス、太陽花運動、雨傘革命、SEALDs、民主主義って何だ、1%と99%、地球格差、ISIS、占拠から選挙へ、ブレグジット、ポピュリズム
 
Keywords   
Liquid Modern, Globalization, Neo liberalism, Monetary Capitalism, Global Justice Movement, "This is what democracy looks like", Arab Spring, 15M:Real Democracy Now, Occupy Wall Street, Nonviolent resistance, Anonymous, The Sunflower Student Movement,The Umbrella Movement, SEALDs, "Tell me what democracy looks like", 1% and 99%, Global Disparity, ISIS, From occupation to election. Brexit, Populism,
 
授業の計画   
①イントロダクション:リキッドモダン世界

②「新・映像の世紀」にみる現代世界の起源

③リーマンショック(2008年)と世界恐慌(1929年)

④ネオリベラリズム~グローバリゼーションの光と影

⑤シアトルのN30運動(1999年)~これが民主主義だ

⑥アラブの春(2010-2011年)

⑦スペインの15M運動(2011年)

⑧ニューヨークのウォール街占拠運動(2011年)

⑨ジーン・シャープとステファン・エセル~非暴力抵抗運動ガンジーの教え

⑩アノニマスと海賊党:サイバー民主主義

⑪台湾の太陽花運動と香港の雨傘革命

⑫SEALDsと日本の民主化運動~民主主義って何だ

⑭占拠から選挙へ(スペイン、台湾、香港、日本の選挙)

⑬地球格差とポピュリズム

⑮まとめ:アクティヴ・ラーニング方式によるテスト
 
Plan   
1) Introduction: Liquid modern world

2) The Origins of the Modern World on "The 20th century on Film New Series (2015)"

3) The Lehman collapse (2008) and The Great Depression (1929)

4) Neoliberalism / The Merits and Demerits of globalization

5) N30 Battle in Seatle (1999) / This is what democracy looks like

6) "Arab Spring" (2010-2011)

7) "15M Spanish revolution" in Spain (2011)

8) "Occupy Wall Street" in NY (2011)

9) Gene Sharp and Stephane Hesse: Nonviolent resistance / Lesson of Gandhi

10) Anonymous and The Pirate Party: Cyber Democracy

11) "The Sunflower Student Movement" in Taiwan and "The Umbrella Movement" in Hong Kong

12) SEALDs and democratic movement in Japan

13) From occupation to election (Spain, Taiwan, Hong Kong, Japan)

14) Global Disparity and Populism

15) Summary and Examination through Active Learning
 
成績評価の方法・基準   
授業への主体的な参加(20%)/期末試験(80%)
 
Grading system for assessment   
Active participation (20%) / Term-end examination (80%)
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
開講中、講義に関係する下記の動画を見ておいてください。

[TEDトーク]

・マイケル・サンデル「なぜ市場に市民生活を託すべきではないのか」
https://www.ted.com/talks/michael_sandel_why_we_shouldn_t_trust_markets_with_our_civic_life?language=ja

・リチャード・ウィルキンソン 「いかに経済格差が社会に支障をきたすか」
https://www.ted.com/talks/richard_wilkinson?language=ja

・ピア・マンチーニ「インターネット時代に合った民主主義へ」
https://www.ted.com/talks/pia_mancini_how_to_upgrade_democracy_for_the_internet_era?language=ja

・デレク・シヴァーズ「社会運動はどうやって起こすか」
https://www.ted.com/talks/derek_sivers_how_to_start_a_movement?language=ja

・ポール・ピフ「お金が人を嫌なヤツにする」
https://www.ted.com/talks/paul_piff_does_money_make_you_mean?language=ja


[YouTube]

・「15M スペイン革命 飛翔の時」
https://www.youtube.com/watch?v=Vr9BTyug4FA

・「誰も革命の瞬間を知らない(ウォール街占拠初期ビデオ)」
https://www.youtube.com/watch?v=Ve1sHINaKzI

・「コンセンサス(直接民主制@ウォール街占拠)」
https://www.youtube.com/watch?v=89dMrnqqx0U
 
Preview/review   
The below movies related to this lecture shoud be watched by the students.

[TED TALK]

・Michael Sandel Why we shouldn't trust markets with our civic life
https://www.ted.com/talks/michael_sandel_why_we_shouldn_t_trust_markets_with_our_civic_life

・Richard Wilkinson How economic inequality harms societies
https://www.ted.com/talks/richard_wilkinson

・Pia Mancini How to upgrade democracy for the Internet era
https://www.ted.com/talks/pia_mancini_how_to_upgrade_democracy_for_the_internet_era
https://www.ted.com/talks/richard_wilkinson

・Derek Sivers How to start a movement
https://www.ted.com/talks/derek_sivers_how_to_start_a_movement

・Paul Piff Does money make you mean?
https://www.ted.com/talks/paul_piff_does_money_make_you_mean

[YouTube]

"Spanish revolution-15M, It's time to fly"
https://www.youtube.com/watch?v=Vr9BTyug4FA

"Nobody Can Predict The Moment of Revolution (Occupy Wall Street)"
https://www.youtube.com/watch?v=Ve1sHINaKzI

"Consensus (Direct Democracy @ Occupy Wall Street)"
https://www.youtube.com/watch?v=89dMrnqqx0U
 
履修上の注意   
講義ごとに関連資料を配布します。
 
Notes   
Reference materials will be distribute at each lecture.
 
教科書  
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ