タイトル
     2017 年度   国際社会学部
  
社会調査法   
時間割コード
320302G
担当教員(ローマ字表記)
  徳永 理彩 [TOKUNAGA Risa]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 春学期 水4 -
授業題目(和文)   
社会調査法(質的調査)
 
Title(English)   
Qualitative Research Methodology
 
授業の目標   
1) 質的調査の多様な方法論とその論点について、研究事例を含めて基本的な理解を得る。2)社会学や人類学を主とする分野でのレポートや卒論の作成でフィールドワークを行う際の、研究調査計画立案から現場調査実施、分析、成果報告までの一連の過程に必要とされる基礎知識を習得する。3)質的調査の研究計画案を作成できるようになる。
 
Goals of the course   
1) Obtain basic understanding of various methods and important points of qualitative research, looking at study cases.
2) Acquire basic knowledge of planning, field study, analysis, and reporting of results required when conducting field work to write reports and graduation theses in the areas of sociology or anthropology.
3) Be able to make a plan of qualitative research study
 
授業の概要   
質的調査は人間の生の現実を深く理解するための方法論として、また現場を内側から経験し記述する方法論として用いられている。本講義ではフィールドワークやエスノグラフィーを含む質的調査研究について、第一に近年の研究アプローチの展開を、学部生レベルの調査から専門的調査研究まで具体的事例から検討する。第二に、質的調査研究を行うにあたって、フィールドワークをどのように計画、実施し、現場での経験をどのように分析し記述するのか、その方法論を学ぶ。
 
Overview of the course   
Qualitative research is a methodology to gain a deep insight into people's real lives, to get inner experience of a field, and describe it.
In this course, we examine recent approaches of qualitative research studies including field works and ethnography, looking at a variety of research examples conducted by students as well as professionals.
Secondly, we study methodologies of how we plan and conduct a field work, analyze and describe experiences on the field.
 
キーワード   
質的調査法、質的研究、エスノグラフィー、フィールドワーク
 
Keywords   
Qualitative research methodology, qualitative research, ethnography, field work
 
授業の計画   
1 イントロダクション
2 質的研究とは何か
3 現代エスノグラフィーの展開
4 フィールドに出る前に知っておくべきこと (1)
5 フィールドに出る前に知っておくべきこと (2)
6 研究計画を立てる、現場を選ぶ
7 事例検討:ネイティブ・エスノグラフィー
8 事例検討:学部生による質的調査の事例
9 事例検討:マルチサイテッド・エスノグラフィー
10 事例検討:参加型アクション・リサーチ
11 事例検討:戦争・暴力のトラウマへのアプローチ
12 事例検討:災害エスノグラフィー
13 事例検討:オーラル・ヒストリー
14 アクティブラーニング(1)ライフストーリーを取り入れた映像作品を鑑賞しレポート作成
15 アクティブラーニング(2)エスノグラフィーを用いた著作のブックレポート作成
 
Plan   
1 Introduction
2 What is qualitative research?
3 Development of modern ethnography
4 What should you know before going to the field (1)
5 What should you know before going to the field (2)
6 Make a research plan, choose a field
7 Case study: Native ethnography
8 Case study: qualitative research cases by students
9 Case study: Multi-sited ethnography
10 Case study: Participatory action research
11 Case study: Approach to trauma of war and violence
12 Case study: Catastrophe ethnography
13 Case study: Oral history
14 Active Learning (1) Watch a film covering life stories and write a report
15 Active Learning (2) Read a book regarding ethnography and write a report
 
成績評価の方法・基準   
通常点(コメントシート提出)、課題提出、期末レポート
 
Grading system for assessment   
In-class performance (including submission of comment sheets), assignments, term-end report
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
 
Preview/review   
 
履修上の注意   
 
Notes   
 
教科書  
 
参考書  
参考書1 ISBN 9784393499115
書名 エスノグラフィー入門 : 〈現場〉を質的研究する
著者名 小田博志 著, 出版社 春秋社 出版年 2010
備考
参考書2 ISBN 9784788513280
書名 現代エスノグラフィー : 新しいフィールドワークの理論と実践
著者名 藤田結子, 北村文 編, 出版社 新曜社 出版年 2013
備考
参考書3 ISBN
書名 新版・質的研究入門
著者名 ウヴェ・フリック 出版社 春秋社 出版年 2011
備考
参考書4 ISBN
書名 調査されるという迷惑-フィールドに出る前に読んでおく本
著者名 宮本常一/安渓遊地 出版社 みずのわ出版 出版年 2008
備考
参考書5 ISBN
書名 ライフストーリー論
著者名 桜井厚 出版社 弘文堂 出版年 2012
備考
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ