|
|
|
|
|
|
|
|
コミュニケーション論の基礎を学ぶことを通して、私たちが行っている多様なコミュニケーションについての理解を深める。
|
|
|
Through the learning basic communication theories, students will deepen their understanding of the various ways in which we communicate.
|
|
|
事前にテキストを読んだ上で出席する。授業の最初に、基礎的知識に関する小テスト(クイズ)を毎回実施する。続いて、授業の講義を聞き、小グループでディスカッションを行う。
|
|
|
Read textbooks (written in Japanese) prior to attending classes. A quiz on the fundamentals will be given at the beginning of each class. A lecture will follow and then students will break up into small discussion groups.
|
|
|
コミュニケーション学、言語(非言語)メッセージ、対人関係
|
|
|
Communication study, verbal message and non-verbal message, interpersonal communication
|
|
|
原則として、テキストの1章ずつ進むが、テキストをなぞることはしない。その章での重要点、注目点を深く解説し、討議材料とする。 第1回:コミュニケーション学へのいざない 第2回:日本語のコミュニケーション 第3回:言語メッセージと非言語メッセージ 第4回:あいさつのコミュニケーション 第5回:対人関係の言葉 第6回:依頼・勧誘と応諾・断り 第7回:感謝・謝罪・褒め 第8回:対人関係のマネジメント 第9回:敬語のコミュニケーション 第10回:スピーチのコミュニケーション 第11回:比喩とコミュニケーション、日本語のレトリック表現とオノマトペ 第12回:公共圏のコミュニケーション 第13回:異文化間のコミュニケーション、日本語とコミュニケーション 第14回:アクティブラーニング(1)アンケート作成 第15回:アクティブラーニング(2)アンケート実施、分析
|
|
|
Although classes will progress one chapter at a time, we will not necessarily follow the text. Major points in each chapter will be taken up, covered in depth and then used as points for discussion. Part 1: Introduction to Communication study Part 2: Japanese Communication 3rd: Verbal message and Non-verbal message 4th: Greetings 5th: Language for interpersonal relationship 6th: Request/solicitation and acceptance/rejection 7th: Thanksgiving, applogy, and praise 8th: management of human relations 9th: Communicatino in Honorific expressions 10th: Speece Communication 11th: Figurative communication, Japanese rhetric expressions and onomatopoeia 12th: Communication in public space 13th: Intercultural communication, Japanese language and communication 14th: Active learning (1) Making a questionnaire 15th: Active learning (2) Conducting and analyzing a questionnaire
|
|
|
毎回の小テスト(クイズ)約10回 期末テストあるいはレポート
|
|
|
Weekly quizzes (15 approx.) Report
|
|
|
必ずテキストの該当部分を読んでから、授業に出席すること。
|
|
|
Relevant sections of the text must be read prior to attending each class.
|
|
|
事前に指定図書の指定箇所(1回につき、1章~2章)を必ず読んで、疑問点や面白い点を明確にした上で、授業に出席すること。その上で討議に積極的に参加すること。 この授業はコミュニケーションを実践する場である。ノートは取らなくて良いので、自分の意見を積極的に表明すること。 コミュニケーションに関するアンケート作成と実施を課すことがある。
|
|
|
Students must read assigned materials and sections (1 chapter for each class), and carefully prepare any questions or interesting points for discussion prior to attending each class. Active participation in discussions is also expected. This course provides an arena for practicing communication. Note taking will not be required, therefore it will be expected that students be assertive in class. Making and conducting a questionnaire regarding communication might be expected.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|