|
|
|
|
|
|
|
Basics of English Semantics and Pragmatics
|
|
|
①英語の意味論と語用論に関する様々な概念を学びながら、言語構造における形式と意味に関する理解を深める。 ②具体的な英語の言語現象を検討することで、英語一般に関する理解を深める。
|
|
|
The goal of this course is to learn fundamental concepts of English Semantics and Pragmatics, and to deepen understanding of the relation between language and meaning, and the relation between grammar and language use.
|
|
|
本講義では、意味論と語用論の重要なトピックを概観することで、言語の使用者である人間が、意味論的な「言内の意味」と語用論的な「言外の意味」を用いてどのように言語活動を行っているかを考察する。英語の例文を分析することで、言葉の背後にある、時に体系的で、時につぎはぎからなる豊かな意味の世界に触れる。
|
|
|
This course is designed to introduce the fundamental concepts of Semantics and Pragmatics, and to explicate how people convey explicit and implicit meanings through the use of language.
|
|
|
|
Traditional semantics and pragmatics
|
|
|
1週目: ことばの意味を研究する 2週目: 意味論と語用論 3週目: 指示と意義 4週目: 語の意味 5週目: 文の意味1:参与者と意味役割 6週目: 文の意味2:状況 7週目: カテゴリーとフレーム 8週目: 発話の場と直示 9週目: 会話の含意 10週目: 発話行為論 11週目: ポライトネス 12週目: 談話と文法 13週目: 試験 14週目: アクティブ・ラーニング1 15週目: アクティブ・ラーニング2
|
|
|
Week 1: Introduction Week 2: Semantics and Pragmatics Week 3: Sense and referent Week 4: Word meaning Week 5: Sentence meaning 1: participants and semantic role Week 6: Sentence meaning 2: situation Week 7: Category and frame Week 8: Speech Ground and Deixis Week 9: Conversational Implicature Week 10: Speech Acts Week 11: Politeness Week 12: Discourse and Grammar Week 13: Final test and review of lectures Week 14: Active Learning 1 Week 15: Active Learning 2
|
|
|
|
1. Examination 60% 2. Report: 20% 3. Attendance and Participation: 20%
|
|
|
|
|
受身ではなく自分なりの問題意識を持って受講すること。授業中の質問を歓迎する。
|
|
|
The students’ active participation is highly evaluated.
|
|
|
|
|
|
4469141372
|
|
英語の意味
|
|
池上嘉彦 編,
|
|
大修館書店
|
|
1996
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|