|
|
|
|
|
|
|
A Study of the Endings and Particles in Modern Korean
|
|
|
現代朝鮮語の語尾と助詞について,多くの例文を検討しながら,その用法,意味,特徴などを理解することを目標とする。文の解釈には単に辞書的な意味だけではなく,その文を取り巻くテクストの重要性に気づくことも,また一つの目標である。
|
|
|
The purpose is to understand the endings and the particles of modern Korean, for example, the usage, meaning, and features, considering the number of example sentences. When we interpret statements, we need to understand not only simply dictionary meanings but also the text. It is another goal to know the importance of text surrounding the sentence.
|
|
|
語尾・助詞の難易度順にステップ1,2,3に分け,例文検討のアプローチも難易度を高くしていく。1回の授業ではまず個人で用例を検討し,次にグループで討論,そして全体で発表,という順に進んでいく。
|
|
|
In class, the task is divided into difficulty order to step 1, 2, 3 of the endings and the particles, and the approach of sentence also consider going to a high degree of difficulty. Students should consider the example first with individuals in the classroom, then discussion in the group, and overall presentation.
|
|
|
|
|
第1回ガイダンス 第2回ステップ1 例文検討(1) 第3回ステップ1 例文検討(2) 第4回ステップ1 例文検討(3) 第5回ステップ1 例文検討(4) 第6回ステップ2 例文検討(5) 第7回ステップ2 例文検討(6) 第8回ステップ2 例文検討(7) 第9回ステップ2 例文検討(8) 第10回ステップ3 例文検討(9) 第11回ステップ3 例文検討(10) 第12回ステップ3 例文検討(11) 第13回ステップ3 例文検討(12) 第14回ステップ3 例文検討(13) 第15回まとめ
|
|
|
|
各回の例文検討の達成度(10%),グループ議論への参加・発表態度(20%),試験(レポート)(70%)による。
|
|
|
|
毎回の積み重ねが重要なので,前回学んだことをよく理解し,習得した上で授業に臨むこと。
|
|
|
|
春学期開講。検討する例文は宿題形式にしたり、その場で翻訳させたりする。韓日辞典を持参すること。
|
|
|
|
|
|
|
|
|
韓国語文法語尾・助詞辞典
|
|
李姫子・李鍾禧(共著)/五十嵐孔一・申悠琳(共訳)
|
|
スリーエーネットワーク
|
|
2010
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|