タイトル
     2017 年度   言語文化学部
  
音声学概論B   
時間割コード
311312G
担当教員(ローマ字表記)
  中川 裕 [NAKAGAWA Hiroshi]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 春学期 木4 -
授業題目(和文)   
音韻論入門(J)
 
Title(English)   
Phonology (phonemic analysis)
 
授業の目標   
 世界の諸言語の多様な音声学的・音韻論的な事実を言語学的に理解する能力を習得するための基礎を学ぶ。
 言語の音韻構造を分析する手法を身につけるために、音素分析に必要な概念(音素、異音、分布、規則、制限)および重要な音韻素性を理解し能動的に使えるようになる。各自の専攻語の音素体系と音韻規則や音韻制限を正確に記述できるようになる。以上が目標達成基準。
 
Goals of the course   
Learning outcomes
After completing this course, you should be able to:
Understand and work with the basic concepts of phonology
Develop analytic skills (i.e. describing data, formulating and examining hypotheses, evaluating alternatives)
Discuss basic phonological issues (e.g. the phonemic system, phonotactic constraints, and major allophonic rules) of Japanese and languages in which each student is majoring.
 
授業の概要   
音韻論的分析の基礎となる音素分析の方法を実践的に理解するために、受講者にとって未知の言語資料の分析の実習をしながら、音韻論的な基礎概念を分かりやすく解説する。
 
Overview of the course   
This course will introduce students to phonology and provide them with the analytic skills and the conceptual framework to describe and explain language sound systems linguistically. Main topics include phonemic and morphophonological alternations, natural classes, and distinctive features.
 
キーワード   
音素、音韻的対立、素性
 
Keywords   
phonology
 
授業の計画   
以下の要領で授業を進める。なお、(8)と(12)はデータを受講者が各自で分析し解釈の結果をレポートとして提出する。
(1)オリエンテーション
(2)音韻論の重要課題は何か?
(3)音素分析1:Setswana語の事例分析
(4)音素分析2:Daga語の事例分析
(5)音素分析3:Quechua語の事例分析
(6)音素分析4:Papago語の事例分析
(7)音素分析5:Arawak語の事例分析
(8)音素分析6:Aguacatec語の事例分析(アクティブラーニング1)
(9)形態音韻分析1:Shona語の事例分析
(10)形態音韻分析2:Zoque語の事例分析
(11)形態音韻分析3:Mwera語の事例分析
(12)形態音韻分析4:Dyirbal語の事例分析(アクティブラーニング2)
(13)音韻素性1
(14)音韻素性2
(15)総括
 
Plan   
The plans are written below. From (8) to (12), each student will analyze the data and submit their interpretation of results as a report.

(1) Introduction
(2) What are the important issues in phonology?
(3) Phonemic analysis 1: Setswana.
(4) Phonemic analysis 2: Daga.
(5) Phonemic analysis 3: Quechua.
(6) Phonemic analysis 4: Papago.
(7) Phonemic analysis 5: Arawak.
(8) Phonemic analysis 6: Aguacatec ("Active Learning" 1).
(9) Morphophonemic analysis 1: Shona.
(10) Morphophonemic analysis 2: Zoque ("Active Learning" 2).
(11) Morphophonemic analysis 3: Mwera
(12) Morphophonemic analysis 4: Dyirbal
(13) Phonological features 1
(14) Phonological features 2
(15) Conclusion
 
成績評価の方法・基準   
レポートおよび試験の結果に受講時の平常点を考慮して総合的に評価する。
 
Grading system for assessment   
Problem sets and exams.
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
事前学習:教材冊子の分析問題は必ず予習をして、自分の解答を用意して授業に参加すること。
事後学習:授業の内容を復習し、不明点は次回授業の質問時間に備えてメモにしておくこと。
 
Preview/review   
Students are advised to prepare for class by answering the analysis problems in the text books and to review the class.
 
履修上の注意   
音声学の基礎知識をもっていることが前提となる。さもないと授業内容の理解および単位取得は困難である。
 
Notes   
Prerequisite: basic knowledge of the IPA symbols and terms.
 
教科書  
備考 Booklet for exercises in phonemic analysis will be distributed during class.
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ