タイトル
     2017 年度   言語文化学部
  
アジア・アフリカ言語研究概論B   
時間割コード
311028
担当教員(ローマ字表記)
  五十嵐 孔一 [IKARASHI Koichi]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 秋学期 木4 -
授業題目(和文)   
日朝文法対照研究入門(J)
 
Title(English)   
An Introduction to the Contrastive Study of Japanese-Korean Grammar
 
授業の目標   
授業では1900年代初期の朝鮮語の文典を読み進めながら,主要な文法概念を理解する。その過程を通じて,当時の文体になれること,そして文法の基本的な知識を身につけることを目標とする。
 
Goals of the course   
To understand the major grammar concepts using a Korean grammar book published in the early 1900's. Through this process, we will aim to familiarize ourselves with the styles of that era and obtain a basic knowledge of Korean grammar.
 
授業の概要   
1回の授業では,まず,文典を音読し,日本語で解釈する。次に各章各項目の主要文法概念について課題を与えるのでグループで議論し,その結論を全体で発表する。他に品詞,活用について調査する宿題を予定している。
 
Overview of the course   
In class, we will first read aloud the grammar book and interpret it in Japanese. Then I will give a group assignment to discuss the main grammar concepts of the items in each chapter. Each group will present their conclusions. Also, I will assign homework in which each student will examine parts of speech and its usage.
 
キーワード   
 
Keywords   
 
授業の計画   
安自山著『修正 朝鮮文法』(1917;1923)の第二編元詞論のうち、第一章名詞から第七章動詞までを扱う。
第1回 ガイダンス
第2回 第一章名詞(1)
第3回 第一章名詞(2)
第4回 第ニ章代名詞
第5回 第三章数詞
第6回 第四章副詞(1)
第7回 第四章副詞(2)
第8回 第五章接続詞
第9回 第六章感動詞
第10回 第七章 動詞(1)
第11回 第七章 動詞(2)
第12回 第七章 動詞(3)
第13回 第七章 動詞(4)
第14回 第七章 動詞(5)
第15回 まとめ
 
Plan   
We will cover “Revised Korean Grammar”(1917;1923) from Chapter 1 (Nouns) to Chapter 7 (Verbs).
1. Guidance
2. Chapter 1 nouns (1)
3. Chapter 1 nouns (2)
4. Chapter 2 pronouns
5. Chapter 3 numerals
6. Chapter 4 adverbs (1)
7. Chapter 4 adverbs (2)
8. Chapter 5 conjunctions
9. Chapter 6 interjections
10. Chapter7 verbs (1)
11. Chapter7 verbs (2)
12. Chapter7 verbs (3)
13. Chapter7 verbs (4)
14. Chapter7 verbs (5)
15. Summary
 
成績評価の方法・基準   
各回の音読・日本語解釈の達成度(10%),グループ議論への参加態度(20%),試験(レポート)(70%)による。
 
Grading system for assessment   
Grade breakdown
1) 10% Reading and interpreting to Japanese
2) 20% Participation in group discussions
3) 70% Test (reports)
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
文典には漢字語が豊富に出てくるので,漢韓辞典で調べてくること。漢韓辞典については授業で説明する。
 
Preview/review   
Many Chinese characters will appear in the grammar book, so please look them up in the Chinese-Korean dictionary. I will provide an explanation of the Chinese-Korean dictionary in class.
 
履修上の注意   
秋学期開講。グループワークによる議論を通して,文法的に考えることを身につけるようにする。その議論に参加できるよう,文典にてできた文法用語はノートにまとめておくこと。
 
Notes   
The class will begin in the Fall semester. We will aim to develop the methods for considering grammar through group discussions. Please summarize the grammatical words that appeared in the grammar book in order to participate in the discussions.
 
教科書  
備考 To be introduced at the first class.
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ