|
Introduction to Gender Studies
|
|
|
・ジェンダー学の基礎的な知識・用語を習得し、適切に運用できる。 ・自身の問題関心・課題解決のためにジェンダー視点を用いた分析ができる。
|
|
|
・To understand the basic technical terms of gender studies and use them in constructive ways. ・To obtain sufficient abilities to analyze research questions from gender perspectives.
|
|
|
ジェンダー学の基本的な知識を習得することが目標。基本的な専門用語(「ジェンダー」「セクシュアリティ」「フェミニズム」「女性学」「男性学」など)を理解し、それらを適切に運用できることを目指す。社会においていかにジェンダー規範が作用しているかを具体的に考察するため、事例研究を行う。また、時事的なジェンダーの諸問題を取り上げ、これを検討する。
|
|
|
The main purpose of this class is to obtain a basic knowledge of gender studies and to understand technical terms, such as “gender,” “sexuality,” “feminism,” “women’s studies,” and “men’s studies.”We will research case studies to investigate how gender norms operate in a society. And, the class will focus on several historical or recent issues concerning gender.
|
|
|
ジェンダー、セクシュアリティ、フェミニズム、女性学、男性学
|
|
|
gender, sexuality, feminism, women’s studies, men’s studies
|
|
|
No. | 内容 |
第1回
|
初回ガイダンス、「ジェンダー学とは何か」
|
第2回
|
フェミニズムの歴史
|
第3回
|
女性学、男性学
|
第4回
|
フェミニズムからジェンダーへ
|
第5回
|
労働とジェンダー(1)
|
第6回
|
労働とジェンダー(2)
|
第7回
|
家族とジェンダー
|
第8回
|
結婚とジェンダー
|
第9回
|
セクシュアリティとジェンダー
|
第10回
|
暴力とジェンダー
|
第11回
|
災害とジェンダー
|
第12回
|
戦争とジェンダー
|
第13回
|
人種とジェンダー
|
第14回
|
政治・文化とジェンダー
|
第15回
|
まとめ:授業で扱ったジェンダー問題について、学年末レポートを作成し提出する。レポートの作成方法、字数等の詳細については授業内に提示する。
|
|
|
|
|
No. | Content |
1
|
Introduction “What is Gender Studies?”
|
2
|
History of feminism
|
3
|
Women's studies, Men's studies
|
4
|
To Gender from feminism
|
5
|
Labors and Gender (1)
|
6
|
Labors and Gender (2)
|
7
|
Family system and Gender
|
8
|
Marriage system and Gender
|
9
|
Sexuality and Gender
|
10
|
Violence and Gender
|
11
|
Disaster and Gender
|
12
|
War and gender
|
13
|
Race and Gender
|
14
|
Politics, culture and gender
|
15
|
Review: Select the most interesting field, research how gender norms operate and shaped in our society. The instructor will provide more details in class.
|
|
|
|
|
学年末レポートを5割、受講時の平常点を5割とする。授業時の平常点は、授業内に実施する小テスト、コメントシート、宿題、ミニ・レポートの評価を対象とする。
|
|
|
Final paper (50%) and other class performance (50%).Class performance includes a mini-quiz or reaction sheet in every class, home work and a short paper.
|
|
|
第1週: なし 第2週: 授業で扱った箇所の復習と次回の予習 (予習箇所は授業内に指示) 第3週: 授業で扱った箇所の復習と次回の予習 (予習箇所は授業内に指示) 第4週: 授業で扱った箇所の復習と次回の予習 (予習箇所は授業内に指示) 第5週: 授業で扱った箇所の復習と次回の予習 (予習箇所は授業内に指示) 第6週: 授業で扱った箇所の復習と次回の予習 (予習箇所は授業内に指示) 第7週: 授業で扱った箇所の復習と次回の予習 (予習箇所は授業内に指示) 第8週: 授業で扱った箇所の復習と次回の予習 (予習箇所は授業内に指示) 第9週: 授業で扱った箇所の復習と次回の予習 (予習箇所は授業内に指示) 第10週: 授業で扱った箇所の復習と次回の予習 (予習箇所は授業内に指示) 第11週: 授業で扱った箇所の復習と次回の予習 (予習箇所は授業内に指示) 第12週: 授業で扱った箇所の復習と次回の予習 (予習箇所は授業内に指示) 第13週: 授業で扱った箇所の復習と次回の予習 (予習箇所は授業内に指示) 第14週: 授業で扱った箇所の復習と次回の予習 (予習箇所は授業内に指示) 第15週: まとめ。詳細は授業内に指示する。
|
|
|
Week 1: No requirement Week 2: Reading resumes and prepare next week (Students will be given details in class) Week 3: Reading resumes and prepare next week (Students will be given details in class) Week 4: Reading resumes and prepare next week (Students will be given details in class) Week 5: Reading resumes and prepare next week (Students will be given details in class) Week 6: Reading resumes and prepare next week (Students will be given details in class) Week 7: Reading resumes and prepare next week (Students will be given details in class) Week 8: Reading resumes and prepare next week (Students will be given details in class) Week 9: Reading resumes and prepare next week (Students will be given details in class) Week 10: Reading resumes and prepare next week (Students will be given details in class) Week 11: Reading resumes and prepare next week (Students will be given details in class) Week 12: Reading resumes and prepare next week (Students will be given details in class) Week 13: Reading resumes and prepare next week (Students will be given details in class) Week 14: Reading resumes and prepare next week (Students will be given details in class) Week 15: Review: Students will be given details in class
|
|
|
配付資料は熟読すること。 授業中はパソコン、スマートフォン搭載の各種アプリは使用不可。
|
|
|
Read the resumes before you attend the class. Don’t use PC or a smartphone applications in the class.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|