|
|
|
|
|
|
|
Introduction to Teaching English as a Foreign Language(TEFL)
|
|
|
英語教育学に関する知識を養い、自らの言語学習あるいは言語指導に活かことができるようにする。
|
|
|
The learners will obtain knowledge in English pedagogy. This knowledge will help learners to study and teach foreign languages.
|
|
|
英語教育学に関するさまざまな研究領域について、基礎的なレベルの講義をおこなう。
|
|
|
This course provides basic lectures on a variety of study areas regarding English education.
|
|
|
|
|
おおよそ以下の内容で、担当教員がオムニバス形式で授業をおこなう。 詳細は、第1回目の「ガイダンス」で通知する。
4/ 6 第1回:ガイダンス & 英語教育学における課題解決型の言語活動(1) <髙島> 4/13 第2回:英語教育学における課題解決型の言語活動(2) <髙島> 4/20 第3回:英語教育学における課題解決型の言語活動(3) <髙島> 4/27 第4回:言語能力とは何か & どのように測るか <根岸> 5/11 第5回:英語学習と辞書の発達:電子辞書以前 <投野> 5/18 第6回:英語学習と辞書の発達:電子辞書以後 <投野> 5/25 第7回:英語語彙学習と教材 <投野> 6/ 1 第8回:第二言語習得と個人差(1) 年齢 <吉冨> 6/ 8 第9回:第二言語習得と個人差(2) 動機づけと適性 <吉冨> 6/15 第10回:第二言語習得と個人差(3) 学習スタイルとストラテジー <吉冨> 6/22 第11回:スピーキングとライティング <根岸> 6/29 第12回:リスニングとリーディング <根岸> 7/ 6 第13回:まとめの課題 <髙島> 第14回:アクティブ・ラーニング(課題1) <髙島> 第15回:アクティブ・ラーニング(課題2) <髙島>
|
|
|
The lectures will be given in turns by the instructors below. Topics of lectures are as follows. Details will be given in the “Guidance,”in the first class.
1. Guidance & Problem Solving Language Activity on English Education (1) Takashima 2. Problem Solving Language Activity in English Education (2) Takashima 3. Problem Solving Language Activity in English Education (3)Takashima 4. What is Language skills? How is it measured? Negishi 5. Studying English and Development of Dictionary: Before electronic dictionary Tono 6. Studying English and Development of Dictionary: After electronic dictionary Tono 7. Building up English Vocabulary and Educational materials Tono 8. Second language acquisition and individual difference(1) age Yoshitomi 9. Second language acquisition and individual difference(2)motivation and aptitude Yoshitomi 10.Second language acquisition and individual difference(3) learning style and strategy Yoshitomi 11.Speaking and writing Negishi 12.Listening and reading Negishi 13.Summary and assignment Takashima 14.Active Learning (Assignment 1) Takashima 15.Active Learning (Assignment 2) Takashima
|
|
|
|
Evaluation based on term-end exam
|
|
|
教員の支持に従い、受講前の予習と受講後の復習をおこなうこと。
|
|
|
Prepare and review the class according to the instructors' directions.
|
|
|
英語教員志望の学生に対する推奨科目である。 リレー講義の担当教員が開講する先週専門科目・演習科目を履修するための前提条件となる基礎科目である。 授業内の活動には積極的に活動し、関わることが期待される。
|
|
|
This course is recommended for learners aiming to become English teachers.
This course is the basic course of a prerequisite for further take advanced courses which the above each instructor offers.
Active participation in class is encouraged.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Each instructor will give direction in class as needed.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|