タイトル
     2017 年度   世界教養プログラム
  
教養外国語(朝鮮語B1)   
時間割コード
152321
担当教員(ローマ字表記)
  韓 必南 [HAN Pilnam]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    1 春学期 金4 -
授業題目(和文)   
教養外国語(朝鮮語B1)
 
Title(English)   
Korean B1
 
授業の目標   
朝鮮語初級の授業を履修した者、あるいはそれと同等のレベルの基礎知識を有する者を対象とし、初級で学んだ文法・知識を基礎に、表現の応用能力・運用能力を向上させる。ハングル検4級およびTOPIK2級に準ずるレベルを達成目標とする。
 
Goals of the course   
To equip students with communicative skills in speaking, reading, and writing at the intermediate level in Korean
To improve students competence in using Korean productively
 
授業の概要   
朝鮮語の運用能力を伸ばすための中級レベルの表現を身につけ、場面設定の実践的な会話練習を通してコミュニケーション能力を向上させる。
 
Overview of the course   
Through the course students will practice speaking and listening skills in pairs and small groups as well as learning further grammatical skills such as cause, reason, purpose, condition, concession, intention, etc. There will be assignments for each lesson to practice grammar and new vocabularies.
 
キーワード   
朝鮮語、韓国語
 
Keywords   
Comprehensive Korean, Intermediate Korean
 
授業の計画  
 
Plan   
1. Introduction & Review of the basic grammar
2. Case marker, Conversation & Writing(Unit1)
3. Purpose, Intentional, Progressive
4. Conjunctive, Conversation & Writing(Unit2)
5. Irregular verbs(Ⅰ), Reasons
6. Prospective, Conversation & Writing(Unit3)
7. Revision exercises: lessons 1~3(Active Learning)
8. Adversative suffix, Irregular verbs(Ⅱ)
9. Conversation & Writing(Unit5)
10. Relative clause endings
11. Promissive, Conversation & Writing(Unit6)
12. Volitional, Irregular verbs(Ⅲ)
13. Conversation & Writing(Unit7)
14. Revision exercises: lessons 5~7 (Active Learning)
15. Course review
 
成績評価の方法・基準   
定期試験(60%)、単語テスト(20%)、課題(20%)を基に受講時の平常点を加味して評価する。
 
Grading system for assessment   
Participation including vocabulary test(20%)
Assignments(20%)
Final/term-end exams(60%)
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
予めテキストの例文に出てくる単語を調べておく。
各課ごとに単語テストを実施するので普段から単語の暗記を怠らない。
会話に目を通し、音読・発音練習を重ねる。
 
Preview/review   
Students will be responsible for completing written exercises in the textbook as well as doing regular class preparation as assignments. Of course, active participation in the classroom is essential.
 
履修上の注意   
・ロールプレーイング・ペアワークなど授業での活動に積極的に取り組むこと。
・この授業は、教育効果上、40名程度での授業とする。受講希望者がそれを超えた場合には、何らかの形で受講者数を制限する場合がある。受講希望者は、初回の授業に必ず出席すること。
 
Notes   
 
教科書  
教科書1 ISBN 9784863981577
書名 やさしく仕組みがわかる『韓国語中級Ⅰ講義ノート』
著者名 李 昌圭 出版社 白帝社 出版年 2014
備考
 
参考書  
参考書1 ISBN 9784883195190
書名 韓国語文法語尾・助詞辞典
著者名 李姫子, 李鍾禧 著,五十嵐孔一, 申悠琳 訳, 出版社 スリーエーネットワーク 出版年 2010
備考
参考書2 ISBN 9784095157115
書名 小学館日韓辞典
著者名 油谷幸利, 門脇誠一, 松尾勇, 高島淑郎 編, 出版社 小学館 出版年 2008
備考
参考書3 ISBN 4560000972
書名 コスモス朝和辞典
著者名 菅野裕臣 [ほか]編, 出版社 白水社 出版年 1991
備考
参考書4 ISBN 4095157011
書名 朝鮮語辞典
著者名 小学館, 韓国・金星出版社共同編集, 出版社 小学館 出版年 1993-01
備考
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ