タイトル
     2017 年度   世界教養プログラム
  
教養外国語(朝鮮語A4)   
時間割コード
152317
担当教員(ローマ字表記)
  阪堂 千津子 [HANDO Chizuko]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    1 秋学期 木5 -
授業題目(和文)   
朝鮮語A
 
Title(English)   
KoreanA
 
授業の目標   
朝鮮語を初めて習う人を対象にします。
後期は現在、過去、未来形をマスターし、意思や推量、願望など、基本的な語尾の作り方を学習します。
日課や予定をいう、日記を書く、将来の夢を語る、2つ以上のものを比べる、買い物ができる、簡単な意見や感想をいう、などのことができるようになることを目標にします。
 
Goals of the course   
This course is designed for those students who have no experience of learning Korean. The course objectives of the first semester are as follows: (1) to get the students familiar with the system and pronunciation of the Korean alphabet to read it; (2) to have the students learn to introduce themselves and their family in Korean; and (3) to provide the students with basic communication skills to make Korean friends.
In the second semester, the students are supposed to master three tenses of Korean (past, present, and future tenses), and to learn the essential conjugation systems for basic structures, such as volitional, presumptive, and desiderative forms. By using these structures, the course aims to get the students able to talk about their daily and/or future schedules, to write a diary, to talk about their future dreams, to compare multiple objects, to do shopping, and to deliver an opinion and/or impression of something.
 
授業の概要   
授業中は実用的なコミュニケーション場面を想定しながら文法項目を学習し、ペアやグループ活動で実践力を行います。自宅では宿題を通して、書く力を鍛えてください。各トピックに関連した聞き取り(ドラマやCD)や短い読み物も少しずつトライして、総合的な力を身に着けましょう。
習得のための単語小テストも随時行います。

朝鮮語A2.A4を両方受講する学生のために,A4ではリスニングを重点的にとりいれます。A2コースで指定した教科書の該当部分に関連する聴解練習と会話練習を行います。A2、A4のコースは、それぞれ単独で履修しても構いません。
 
Overview of the course   
In class, the students will learn the grammar points that are useful in actual communication by doing practical activities in pairs or groups. The students will also do some listening comprehension practice (dramas and CDs) and read short Korean stories little by little in class, to cultivate their comprehensive Korean skills. The class will offer a vocabulary quiz per lesson for robust vocabulary acquisition. At home, the students are required to develop their writing skills for themselves.

 
キーワード   
朝鮮語、韓国語
 
Keywords   
Elementary Korean
 
授業の計画   
実用的なコミュニケーション活動ができるように、内容の順番を入れ替えたり補足することがあります。
主な目標と学習項目は以下のとおり。


第1週      前期の復習・夏休みのことをやりとりできる (過去形)       

第2週~第3週   自分の好みをやりとりできる(第9課)(変則用言の使い方)   
      
第4週~第6週    週末にしたことをやりとりできる・日記が書ける・簡単な物語が読める
        (1日の動作を表す単語)

第7週~第8週   計画や推測したことをやりとりしたり、その理由を説明できる


第9週~第10週   食堂で注文したり、買い物のやりとりができる       
        (固有数詞・漢数詞)

第11週~第12週 周りのものを比較しながら自分の気持ちや感想をやりとりできる
        (形容詞、連体形)

第13週~第14週 相手の意向を尊重しながら誘うことができる


第15週     学習した内容で課題がクリアできるかどうかチャレンジしてみる(アクティブラーニング)
 
Plan   
 
Week 1: Reviewing the previous semester
- Talking about your summer vacation with your classmates (Past tense).

Weeks 2 ~ 3: Learning how to communicate about what you like/dislike
(Irregular verbs).

Weeks 4 ~ 6: Learning to talk about what you did on the weekend, to write a diary, and to read easy stories
(Verbs for daily activities)

Weeks 7 ~ 8: Learning how to communicate what you planned and/or guess, and to explain the reason.


Weeks 9 ~ 10: Learning how to order in a restaurant and how to communicate for shopping
(Proper nouns, Sino-Korean numbers)

Weeks 11 ~ 12: Learning how to compare multiple objects around you
and to express your feelings and impressions
(Adjectives, Noun-modifying forms)

Weeks 13 ~ 14: Learning to invite someone in a respectful way to his/her intension,
feelings, and/or situations

Week 15: Wrapping up the learned lessons <Active learning>
(Trying to do wrapping-up tasks using the learned grammar points and expressions)
 
成績評価の方法・基準   
平常点・授業への積極的な参加度(30%)、宿題・小テスト(30%)、定期テスト(40%)の結果により
総合的に判断します。
 
Grading system for assessment   
The final course grade will be based on the percentage system of the points accumulated during each semester, according to the following scales: (1) attendance, active class participation, and vocabulary quizzes (30%), (2) homework assignments and lesson tests (30%), and (3) the final exam (40%).
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
講師が作成した副教材を多数配布しますので、専用ファイルを準備して整理してください。
毎回必ず宿題か小テストの課題がでますので自習が必要です。
受講しながら自分用の単語帳を作成してください。
 
Preview/review   
The students are required to prepare their own folder to keep the supplemental course materials that will be handed out in class. The students are also required to make their own flashcards or notebooks for vocabulary learning. Because the students will have some kind of homework assignment or quiz in every class, it is essential for the students to study the corresponding chapter(s) by themselves.
 
履修上の注意   
この授業は教育効果上、40名程度での授業とします。受講希望者がそれを超えた場合には何らかの形で受講者数を制限する場合があります。
受講希望者は、初回の授業(ガイダンス)に出席してください。
 
Notes   
1)This course is designed for 40 enrolled students due to the effects of instruction.
If you are interested to take this course, please attend the first class(including
an orientation session for enrollment).
2)For those students who take both Korean A2 and A4, the course A4 will place more
emphasis on listening practice. Specifically, the course will deal with listening
comprehension practice and conversation practice using the corresponding pages in the
courses A2. You may choose either Korean A2 or A4, or take both of them.

 
教科書  
教科書1 ISBN
書名 Text material will be announced at the class.
著者名 出版社 出版年 2014
備考
 
参考書  
参考書1 ISBN 9784560017890
書名 Saishin challenge! Kankokugo. [The latest challenge! The Korean language].
著者名 Kim, S. and Hando, C 出版社 Hakusuisha 出版年 2014
備考
参考書2 ISBN 9788976999719
書名 Get it Korean Listening 1
著者名 Kyung Hee Univ. 出版社 HaWoo Publishing Inc. 出版年 2014
備考
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ