タイトル
     2017 年度   世界教養プログラム
  
教養外国語(朝鮮語A1)   
時間割コード
152304
担当教員(ローマ字表記)
  権 在淑 [KWON JAESUK]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    1 春学期 火4 -
授業題目(和文)   
朝鮮語 A1
 
Title(English)   
Korean A1
 
授業の目標   
 文字を覚え、発音規則に従って正しく読めるようにする。基本的な挨拶や文法項目を初歩から体系的に学習し、簡単な作文や会話ができる力を養う。
 
Goals of the course   
 The goal is to memorize the characters and to read them properly according to the rules of pronunciation.
Students will learn basic ways to greet and will learn the grammar systematically from the fundamental level so that they can acquire the basic skills of writing and creating conversations.
 
授業の概要   
 まずは文字と発音、基本的な挨拶を習得する。次に、毎回文法等の学習事項を確認し、例文の音読を通して発音などの指導を行う。さらに、例文の単語入れ替え練習や関連する表現を覚えるなど、主に口頭による修練を積むことで、学習内容の定着を図ると同時に応用力を養う。
 
Overview of the course   
First, students will acquire the characters and pronunciation. In each class, we will go over grammar matters as well. Then, by reading example sentences out loud, pronunciation skills will be instructed as well.
Furthermore, students will mostly be trained orally in order to master what they have learned and to acquire practical skills. This includes memorizing different usages of words within a sentence, and learning new expressions related to what we have studied.
 
キーワード   
終声の初声化 濃音化 激音化 口音の鼻音化 流音化 「ハムニダ体」と「ヘヨ体」 語基  
 
Keywords   
 
授業の計画   

第1回:「朝鮮語とはどんなことば」と8つの単母音
第2回:「文字と発音」--母音全部と子音の一部
第3回:「文字と発音」--子音のすべて
第4回:「文字と発音」--さまざまな単語を読む・書く練習
第5回:出会いと別れのあいさつ
第6回:あいさつをもう少し
第7回:学生ですか?・学生でいらっしゃいますか?ーー「ハムニダ体」
第8回:ここは初めてでいらっしゃいますか?--「ヘヨ体」
第9回:<てにをは>その1・その2
第10回:<あります・います><ありません・いません>その1・その2
第11回:「ある」「ない」の尊敬表現
第12回:「居る」の尊敬表現
第13回:<こそあど言葉>その1・その2
第14回:場所を表す<こそあど言葉>と疑問詞<何・いつ・誰>など
第15回:韓国語のDVDを見る


 
Plan   
 
成績評価の方法・基準   
 中間試験(40%)と学期末試験(60%)を基に、受講時の平常点を加味して評価する。
 
Grading system for assessment   
Midterm exam (40%)
Final exam (60%)
The grade is calculated by taking into account the two exam results plus the student’s average mark.
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
 文字と発音は、繰り返し発音しながら書き、迅速に覚えること。
授業での口頭練習にスムーズに対応できるよう、口頭練習に励むこと。
授業で習ったものを定着させるには、その都度の復習が必須である。
試験では主に和文朝訳が要求される。発音通りに書かない場合など、「正しく書ける」よう、
普段から意識して備えておくこと。
 
Preview/review   
During this course students are required do the following;

1. Learn the characters and pronunciation promptly
2. Practice oral exercises to follow the course
3. Review each lesson in order to acquire what you learned
4. In the examinations, Japanese to Korean translations are tested. Therefore prepare to “write properly”, including to spell words accurately.
 
履修上の注意   
受講希望者は初回の授業(ガイダンス)に必ず出席すること。

この授業は、教育効果上、40名程度での授業とする。
受講希望者がそれを超えた場合には、何らかの形で受講者数の制限を行う。


 
Notes   
Students who wish to participate in this course must attend the first class.
This course will not exceed 40 students.
If those who wish to participate in this course exceed 40 people, the number of students may be restricted in some way.
 
教科書  
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ