タイトル
     2017 年度   世界教養プログラム
  
教養外国語(スペイン語A1)   
時間割コード
151701
担当教員(ローマ字表記)
  永田 智成 [NAGATA Tomonari]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    1 春学期 月4 -
授業題目(和文)   
教養外国語(スペイン語A1)
 
Title(English)   
Spanish A1
 
授業の目標   
1 基本的なスペイン語文法を理解する。
2 平易なスペイン語の文章を読めるようにする。
3 日常会話が可能となる会話表現を習得する。

☆ スペイン語を用いてスペインでの短期滞在が可能となるようにする。
 
Goals of the course   
1. The student will understand the basic Spanish grammar.
2. The student will read basic sentences written in Spanish.
3. The student will learn basic expressions to make a daily conversation possible.

* Conclusively, the students will be able to do short term stay in Spain.
 
授業の概要   
スペイン語初学者を対象として、教科書に沿って講義を進める。
1 必要な文法事項について解説する。
2 会話文や文章の意味を確認し、音読する。重要な単語や表現を把握する。
3 演習問題を通じて、スペイン語文法に関する知識の定着を図る。

☆ 比較的難しいテキストを使っている。また不定期でスペイン情勢を紹介したいと考えている。
 
Overview of the course   
This course is aimed at beginners and it goes along with a textbook.

1. I will explain an important Spanish grammar matters.
2. Confirming the meanings of the texts and we will read them aloud. Also I will introduce you some basic important expressions and words which use generally in the conversation.
3 The student will be fixed the Spanish language as knowledge by doing exercises.

* Although this class is for beginners, we use a relatively difficult text. Occasionally, I would like to introduce contemporary spanish situation.
 
キーワード   
スペイン語 初級 文法
 
Keywords   
Spanish, Basic Level, Grammar
 
授業の計画   
1 ガイダンス―授業の進め方、Lección 0 アルファベット、母音と子音、アクセント
2 Lección 1 名詞、冠詞、あいさつ
3 Lección 2 主格人称代名詞、直説法現在形規則活用
4 Lección 2 直説法現在形不規則活用(1)、否定文
5 Lección 3 動詞ser, estar, hay
6 Lección 3 形容詞
7 Lección 4 小テスト、所有詞と指示詞
8 Lección 4 疑問文と疑問詞
9 Lección 5 直説法現在形の不規則活用(2)
10 Lección 5 目的格人称代名詞
11 Lección 6 小テスト、直説法現在形の不規則動詞(3)、時刻表現
12 Lección 6 過去分詞と直説法現在完了形
13 春学期のまとめ
14 春学期の復習(1)動詞に関する演習
15 春学期の復習(2)スペイン語作文

 
Plan   
1 Guidance-plan of this course
Lección 1: Spanish alphabets/vowels and consonants/stress and written accents
2 Lección 1: nouns/articles/greetings
3 Lección 2: nominative personal pronouns/verbs: regular conjugation of present of indicative
4 Lección 2: verbs: irregular conjugation of present of indicative 1/negations
5 Lección 3: verbs: SER, ESTAR, HAY
6 Lección 3: adjectives
7 Lección 4: mini-test/possessives and demonstratives
8 Lección 4: questions and interrogatives
9 Lección 5: verbs: irregular conjugation of present of indicative 2
10 Lección 5: personal objective pronouns
11 Lección 6: mini-test/verbs: irregular conjugation of present of indicative 3
12 Lección 6: past participles/present perfect of indicative
13 Summary
14 Review of first semester 1: exercises about verbs
15 Review of first semester 2: Spanish writings

 
成績評価の方法・基準   
小テスト       30%
期末テスト      70%
 
Grading system for assessment   
Mini tests 30%
Final exam 70%
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
初見での読解は難しいので、必ず一通り教科書に目を通してから授業に臨むこと。
 
Preview/review   
It will be difficult to read the text without some preparations. So, the students must read the text at least once before attending the lesson.
 
履修上の注意   
この授業は、50名程度での授業とする。また受講希望者は、初回の授業(ガイダンス)に必ず出席すること。
この授業は初学者向きではあるが、使用するテキストは難しく、到達目標は高い。したがって真剣に取り組む必要がある。
 
Notes   
The maximum applicants that are able to afford in this course will be fifty students. Applicants are requested to be present at the first class of the semester.
Although this course is for beginners, we will use a difficult text and our goal is very high level. So, the students will be asked for hard working.
 
教科書  
教科書1 ISBN 9784255550787
書名 ¡Ya entiendo! -Curso inicial de español.-
著者名 Shinya Hasegawa 出版社 Editorial Asahi 出版年 2016
備考
 
参考書  
参考書1 ISBN 9784560086025
書名 スペイン語力養成ドリル2000題
著者名 加藤伸吾 著 出版社 白水社 出版年 2012
備考
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ