タイトル
     2017 年度   世界教養プログラム
  
教養外国語(イタリア語A4)   
時間割コード
151512
担当教員(ローマ字表記)
  森口 いずみ [MORIGUCHI Izumi]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    1 秋学期 金5 -
授業題目(和文)   
イタリア語A4
 
Title(English)   
Italian A4
 
授業の目標   
イタリア語による総合的なコミュニケーション力を身につけることを目標とする。具体的にはイタリア語検定4級合格レベルを目指す。語彙は約1000語使えるようになることを目指す。
 
Goals of the course   
This course aims to develop students’ comprehensive communication skills in the Italian language. Its specific goal is for students to reach Level 4 of the Test in Practical Italian Proficiency (Itaria-go Kentei Shiken) and acquire approximately 1000 vocabulary words.
 
授業の概要   
会話を中心に、基礎的なコミュニケーションに必要な文法事項を学ぶ。基本文型をベースとして語彙を広げ、ペアワークを繰り返すことで、豊かな表現力を身につける。
 
Overview of the course   
With a focus on conversation, students will learn the rudiments of grammar necessary for basic communication. By enlarging their vocabulary and performing pair-work exercises employing basic sentence patterns, they will enhance their expressive capabilities.
 
キーワード   
 
Keywords   
 
授業の計画   
第1回 : Unità 6 In giro per l’Italia (1)(町の情報を尋ねる・教える、形容詞、部分冠詞、補助動詞)
第2回:Unità 6 In giro per l’Italia (2)(町の情報を尋ねる・教える、形容詞、部分冠詞、補助動詞)
第3回:Unità 7 Andiamo in vacanza (1)(旅行の経験について話す、近過去)
第4回:Unità 7 Andiamo in vacanza (2)(旅行の経験について話す、近過去)
第5回: Unità 7 Andiamo in vacanza (3)(旅行の経験について話す、近過去)
第6回:アクティブ・ラーニング(近過去の練習問題に取り組む)
第7回: Unità 8 Sapori d’Italia (1)(食料品を注文する、直接目的語代名詞、非人称のsi)
第8回:Unità 8 Sapori d’Italia (2)(食料品を注文する、直接目的語代名詞、非人称のsi)
第9回: Unità 9 Vita quotidiana (1)(日常生活について話す、再帰動詞)
第10回 : Unità 9 Vita quotidiana (2)(日常生活について話す、再帰動詞)
第11回 : Unità 9 Vita quotidiana (3)(日常生活について話す、再帰動詞)
第12回:アクティブ・ラーニング(再帰動詞の練習問題に取り組む)
第13回:Unità 10 La famiglia (1)(家族について話す、所有形容詞、再帰動詞の近過去形、比較最上級)
第14回:Unità 10 La famiglia (2)(家族について話す、所有形容詞、再帰動詞の近過去形、比較最上級)
第15回 : Unità 10 La famiglia (3)(家族について話す、所有形容詞、再帰動詞の近過去形、比較最上級)
 
Plan   
1st session: Unità 6 In giro per l’Italia (1) (asking and giving information about cities, adjectives, partitive articles, modal verbs)
2nd session: Unità 6 In giro per l’Italia (2) (asking and giving information about cities, adjectives, partitive articles, modal verbs)
3nd session: Unità 7 Andiamo in vacanza (1) (talking about travel experiences, present perfect tense)
4th session: Unità 7 Andiamo in vacanza (2) (talking about travel experiences, present perfect tense)
5th session: Unità 7 Andiamo in vacanza (3) (talking about travel experiences, present perfect tense)
6th session: Active learning (exercises in present perfect tense)
7th session: Unità 8 Sapori d’Italia (1) (ordering groceries, direct object pronouns, impersonal “si”)
8th session: Unità 8 Sapori d’Italia (2) (ordering groceries, direct object pronouns, impersonal “si”)
9th session: Unità 9 Vita quotidiana (1) (talking about daily lives, reflexive verbs)
10th session: Unità 9 Vita quotidiana (2) (talking about daily lives, reflexive verbs)
11th session: Unità 9 Vita quotidiana (3) (talking about daily lives, reflexive verbs)
12th session: Active learning (exercises in reflexive verbs)
13th session: Unità 10 La famiglia (1) (talking about family, possessive adjectives, present perfect tense of reflexive verbs, comparative superlative)
14th session: Unità 10 La famiglia (2) (talking about family, possessive adjectives, present perfect tense of reflexive verbs, comparative superlative)
15th session: Unità 10 La famiglia (3) (talking about family, possessive adjectives, present perfect tense of reflexive verbs, comparative superlative)
 
成績評価の方法・基準   
平常点(授業態度) +小テスト 20%
課題提出 20%
学期末試験 60% によって総合評価する。
 
Grading system for assessment   
Class participation (attitude toward learning)+short tests 20%
Completion of assignments 20%
Final exams: 60%
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
リスニングのページを予習する際にはテキストに直接書き込まず、別の紙に書き取ること。
 
Preview/review   
Students wishing to do advance preparatory work for textbook listening sections should take notes not in the textbook itself but on other paper.
 
履修上の注意   
・火曜日のイタリア語A2と連動して授業が進められるので、火曜・金曜両方の受講が単位取得の条件になる。火曜と金曜で同じ教材を使い、リレー方式で授業を行う。
・この授業は教育効果上35~40名程度に人数を制限する。履修希望者がそれを越えた場合には、抽選を実施する。
・小テストや宿題が課されるため、自宅学習を十分行うことが求められる。
・アクティブ・ラーニングの課題としては検定4級レベルの問題を授業内で配付する。
・ペアワークを毎回行うので、孤立しないように相手を積極的に見つけること。
 
Notes   
- Since this course is conducted in conjunction with the Tuesday “Italian A2” course, students are required to take both Tuesday and Friday classes in order to earn credits. The course will be conducted in a Tuesday-Friday relay system, and the same textbook will be used in both classes.
- The number of the students in this course is limited to approximately 35-40. If the number of applicants exceeds this, attendees will be chosen by lottery.
- The students are required to study at home in order to be able to complete assignments and to prepare for short tests.
- As assignments for students’ active learning, exercise handouts (Level 4 of the Test in Practical Italian Proficiency “Itaria-go Kentei Shiken”) will be distributed at class meetings.
- Pair-work will be required at each class meeting, and students are encouraged to find their own partners.
 
教科書  
教科書1 ISBN 9788861823181
書名 Nuovo espresso 1
著者名 Luciana Ziglio, Giovanna Rizzo 出版社 ALMA Edizioni 出版年 2014
備考
備考 Handouts will occasionally be distributed at class meetings.
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ