タイトル
     2017 年度   世界教養プログラム
  
教養外国語(イタリア語A1)   
時間割コード
151502
担当教員(ローマ字表記)
  柴田 瑞枝 [SHIBATA Mizue]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    1 春学期 火5 -
授業題目(和文)   
イタリア語A
 
Title(English)   
Italian Language A
 
授業の目標   
イタリア語による総合的なコミュニケーション力を身につけることを目標とする。具体的にはイタリア語検定4級合格レベルを目指す。語彙は約1000語使えるようになることを目指す。
 
Goals of the course   
This course aims to develop students’ comprehensive communication skills in the Italian language. Its specific goal is for students to reach Level 4 of the Test in Practical Italian Proficiency (Italia-go Kentei Shiken) and acquire approximately 1000 vocabulary words.
 
授業の概要   
会話を中心に、基礎的なコミュニケーションに必要な文法事項を学ぶ。基本文型をベースとして語彙を広げ、ペアワークを繰り返すことで、豊かな表現力を身につける。
 
Overview of the course   
With a focus on conversation, students will learn the rudiments of grammar necessary for basic communication. By enlarging their vocabulary and performing pair-work exercises employing basic sentence patterns, they will enhance their expressive capabilities.
 
キーワード   
イタリア語
 
Keywords   
Italian
 
授業の計画   
第1回: Unità 1 Primi contatti (1)(発音、挨拶・自己紹介の表現、数詞)
第2回: Unità 1 Primi contatti (2) (発音、挨拶・自己紹介の表現、数詞)
第3回: Unità 2 Io e gli altri (1)(友達を紹介する、名詞の性、定冠詞、不定冠詞)
第4回: Unità 2 Io e gli altri (2)(友達を紹介する、名詞の性、定冠詞、不定冠詞)
第5回: Unità 2 Io e gli altri (3)(友達を紹介する、名詞の性、定冠詞、不定冠詞)
第6回: アクティブ・ラーニング(冠詞の練習問題に取り組む)
第7回: Unità 3 Buon appetito! (1)(食べ物や飲み物を注文する、名詞や定冠詞の複数形)
第8回: Unità 3 Buon appetito! (2)(食べ物や飲み物を注文する、名詞や定冠詞の複数形)
第9回: Unità 4 Tempo libero (1)(週末の過ごし方や趣味について話す、動詞の現在形活用)
第10回: Unità 4 Tempo libero (2)(週末の過ごし方や趣味について話す、動詞の現在形活用)
第11回: Unità 4 Tempo libero (3)(週末の過ごし方や趣味について話す、動詞の現在形活用)
第12回: アクティブ・ラーニング(動詞の現在形活用の練習問題に取り組む)
第13回: Unità 5 In albergo (1)(ホテルを予約する、前置詞と定冠詞の結合、数詞)
第14回: Unità 5 In albergo (2)(ホテルを予約する、前置詞と定冠詞の結合、数詞)
第15回: Unità 5 In albergo (3)(ホテルを予約する、前置詞と定冠詞の結合、数詞)
 
Plan   
1st session: Unità 1 Primi contatti (1)(pronunciation, greetings, self-introduction, numerals)
2nd session: Unità 1 Primi contatti (2) (pronunciation, greetings, self-introduction, numerals)
3rd session: Unità 2 Io e gli altri (1) (introducing friends, genders of nouns, definite and indefinite articles)
4th session: Unità 2 Io e gli altri (2) (introducing friends, genders of nouns, definite and indefinite articles)
5th session: Unità 2 Io e gli altri (3) (introducing friends, genders of nouns, definite and indefinite articles)
6th session: Active learning (exercises in articles)
7th session: Unità 3 Buon appetito! (1) (ordering food and drinks, plural forms of nouns, and definite articles)
8th session: Unità 3 Buon appetito! (2) (ordering food and drinks, plural forms of nouns, and definite articles)
9th session: Unità 4 Tempo libero (1) (talking about weekend activities and hobbies, conjugation of verbs in present tense)
10th session: Unità 4 Tempo libero (2) (talking about weekend activities and hobbies, conjugation of verbs in present tense)
11th session: Unità 4 Tempo libero (3) (talking about weekend activities and hobbies, conjugation of verbs in present tense)
12th session: Active learning (exercises in conjugation of verbs in present tense)
13th session: Unità 5 In albergo (1) (making hotel reservations, prepositional articles, numerals)
14th session: Unità 5 In albergo (2) (making hotel reservations, prepositional articles, numerals)
15th session: Unità 5 In albergo (3) (making hotel reservations, prepositional articles, numerals)
 
成績評価の方法・基準   
平常点(授業態度) + 小テスト 20%
課題提出 20%
期末試験 60% によって総合評価する。
 
Grading system for assessment   
Class participation (attitude toward learning)+short tests  20%
Completion of assignments 20%
Final exams: 60%
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
リスニングのページを予習する際にはテキストに直接書き込まず、別の紙に書き取ること。
 
Preview/review   
Students wishing to do advance preparatory work for textbook listening sections should take notes not in the textbook itself but on other paper.
 
履修上の注意   
・ 金曜日のイタリア語Aと連動して授業が進められるので、火曜・金曜両方の受講が単位取得の条件になる。火曜と金曜で同じ教材を使い、リレー方式で授業を行う。
・ この授業は教育効果上50名程度に人数を制限する。履修希望者がそれを越えた場合には、抽選を実施する。
・ 履修希望者は4月7日(金)の初回の授業(ガイダンス)に必ず出席すること。
・ 小テストや宿題が課されるため、自宅学習を十分行うことが求められる。
・ アクティブ・ラーニングの課題としては検定5〜4級レベルの問題を授業内で配付する。
・ ペアワークを毎回行うので、孤立しないように相手を積極的に見つけること。
 
Notes   
- Since this course is conducted in conjunction with the Friday “Italian A” course, students are required to take both Tuesday and Friday classes in order to earn credits. The course will be conducted in a Tuesday-Friday relay system, and the same textbook will be used in both classes.
- The number of the students in this course is limited to approximately 50. If the number of applicants exceeds this, attendees will be chosen by lottery.
- Students who wish to take this course are required, without exception, to attend the first class (orientation session), scheduled for April 7th (Friday).
- Students are required to study at home in order to be able to complete assignments and to prepare for short tests.
- As assignments for students’ active learning, exercise handouts (Levels 4 and 5 of the Test in Practical Italian Proficiency “Italia-go Kentei Shiken”) will be distributed at class meetings.
-Pair-work will be required at each class meeting, and students are encouraged to find their own partners.

 
教科書  
教科書1 ISBN 9788861823181
書名 Nuovo Espresso 1
著者名 Luciana Ziglio, Giovanna Rizzo 出版社 ALMA Edizioni 出版年 2014
備考
備考 Handouts will occasionally be distributed at class meetings.
 
参考書  
備考 Information on dictionaries will be given in the first class.
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ