タイトル
     2017 年度   世界教養プログラム
  
英語B2   
時間割コード
150307
担当教員(ローマ字表記)
  桐山 大介 [KIRIYAMA Daiske]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    1 秋学期 火5 -
授業題目(和文)   
Academic English: Skill-based
 
Title(English)   
Academic English: Skill-based
 
授業の目標   
標準的なアメリカ英語の発音を身に着け、自然な速度の会話やニュース、簡単な英語の歌などを聞きとれるようになることを目指す。
 
Goals of the course   
To learn General American English pronunciation.
To improve listening skills to the level necessary to understand natural-speed English conversation, news clips, simple English songs, etc.
 
授業の概要   
教科書を用いて英語の発音の基礎を学んでいく。同時に、英語の映画やニュース、歌などを使い、実際の発話における音の変化とリズムに注意を払いながら聞きとり練習を行う。授業では毎回小テストを行う。また学期末には授業で学んだことを踏まえたリスニング問題の作成をグループで行い、授業内でその成果を発表する。
 
Overview of the course   
By working through the textbook, students will learn the basics of English pronunciation. The class also uses English films, news clips, songs, etc. for listening practices, with particular attention to sound changes and rhythm patterns in actual speech. Quizzes will be given in each class. Students will also be assigned to create a listening quiz by making use of what they have learned through the course and make a presentation about it in class.
 
キーワード   
Listening
 
Keywords   
Listening
 
授業の計画   
秋学期
1. オリエンテーション
2. 連結(1)子音+[j]①
3.連結(2)子音+[j]②
4.連結(3)子音+母音
5. [t]の有声化
6.want to, going to, have to, has to
7. 音変化(1)冠詞
8.音変化(2)前置詞
9.音変化(3)接続詞/asの成句
10. 音変化(4)動詞
11.リスニングチャレンジ
12. 課題発表①
13. 課題発表②
14. アクティブ・ラーニング1(発表課題作成)
15. アクティブ・ラーニング2(発表を踏まえた反省点のまとめおよび課題の再作成)
 
Plan   
1. Orientation
2. Liaison(1)consonants+[j]①
3.Liaison(2)consonants+[j]②
4.Liaison(3)consonants+vowels
5. Flapping of [t]
6.want to, going to, have to, has to
7. Sound changes(1)articles
8.Sound changes(2)prepositions
9.Sound changes(3)conjunctions / "as" idioms
10. Sound changes(4)Verbs
11.Listening challenge
12. Assignment presentation①
13. Assignment presentation②
14. Active learning 1(creating a listening quiz)
15. Active learning 2(reflecting on the presentation and remaking the quiz)
 
成績評価の方法・基準   
小テスト 50%、課題 30%、平常点(授業への積極的参加)20%
 
Grading system for assessment   
Quizzes 50%, Assignments 30%, Class Contribution 20%
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
教科書の予習、復習は毎回必ず行うこと。その際、疑問点を授業中に質問できるように準備しておくこと。
 
Preview/review   
Preparation before class and review after class. If you have questions through the process, you are encouraged to ask them actively in class.
 
履修上の注意   
授業には辞書を持参すること。
 
Notes   
Students are expected to bring a dictionary to class.
 
教科書  
教科書1 ISBN 978-4-523-18519
書名 英語耳を鍛えるリスニングドリル
著者名 船田秀佳 著,ジェシー・ウィルソン 英文校閲, 出版社 南雲堂 出版年 2016
備考
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ