タイトル
     2017 年度   世界教養プログラム
  
英語B2   
時間割コード
150297
担当教員(ローマ字表記)
  夏苅 佐宜 [NATSUKARI Sayo]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    1 秋学期 月4 -
授業題目(和文)   
英語B2
 
Title(English)   
Academic English: Skill-based [Reading]
 
授業の目標   
CEFR B2レベルに相当するアカデミックな英文記事、論説、論文を読み解く力を養います。具体的には以下のことを学習目標とします。
(1)アカデミックリーディングのスキルを伸ばす
(2)リーディングストラテジーを使いこなす力を伸ばす
(3)アカデミックな語彙を増やす
(4)文章を要約する練習をたくさん行う
 
Goals of the course   
The purpose of the course is to increase the academic language skills to upper intermediate level (CEFR level B2). The specific goals include the following:
(1) To develop students' key reading skills
(2) To develop students' command of reading strategies
(3) To develop students' academic vocabulary
(4) To provide opportunities to practice summarizing texts
 
授業の概要   
この授業は、アカデミックリーディングに必要な様々なリーディングのスキルの向上を目指します。アカデミックな英文の主題をとらえ、詳細を読み解く力を養います。また、スキミング、スキャニング、ノートテイキングなどのスキルを向上させ、アカデミックリーディングに必要な語彙を増強します。
 
Overview of the course   
This course will help students develop a wide variety of reading skills that are required to read academic texts actively. Targeted reading skills include skimming, scanning, identifying main ideas and supporting details, prediction, and keeping reading-notes. This course also aims to build academic vocabulary.
 
キーワード   
Academic reading, vocabulary, reading skills
 
Keywords   
Academic reading, vocabulary, reading skills
 
授業の計画   
第1回 Introduction & Chapter 8 A young blind whiz
第2回 Reading strategy 8 Identifying pronoun references
第3回 Chapter 9 How to make a speech
第4回 Reading strategy 9 Understanding text organization: Headings
第5回 Chapter 10 Conversational ball games
第6回 Reading strategy 10 Understanding patterns of organization
第7回 Active Learning 1: Additional reading activity (Summary writing)
第8回 Chapter 11 Applying for a job
第9回 Reading strategy 11 Notetaking
第10回 Chapter 12 Out to lunch
第11回 Reading strategy 12 Summarizing
第12回 Chapter 13 Public attitudes toward science
第13回 Reading strategy 13 Recognizing paragraph transitions
第14回 Active Learning 2: Additional reading activity (Paraphrasing)
第15回 Final assignment
 
Plan   
1. Introduction & Chapter 8 A young blind whiz
2. Reading strategy 8 Identifying pronoun references
3. Chapter 9 How to make a speech
4. Reading strategy 9 Understanding text organization: Headings
5. Chapter 10 Conversational ball games
6. Reading strategy 10 Understanding patterns of organization
7. Active Learning 1: Additional reading activity (Summary writing)
8. Chapter 11 Applying for a job
9. Reading strategy 11 Notetaking
10. Chapter 12 Out to lunch
11. Reading strategy 12 Summarizing
12. Chapter 13 Publich attitudes toward science
13. Reading strategy 13 Recognizing paragraph transitions
14. Active Learning 2: Additional reading activity (Paraphrasing)
15. Final assignment
 
成績評価の方法・基準   
学期末の課題(40%)とチャプターごとの課題(60%)を基に、受講時の平常点を加味して評価します。
課題評価基準:授業で扱ったストラテジーを適切に用いて英文を読み、英文を正確に理解したことを示すことができているか
 
Grading system for assessment   
Homework and coursework 60%
Final assignment 40%
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
テキストにはあらかじめ目を通し、疑問点を授業中に解決できるように準備してください。授業内外の課題を通して語彙ノートやリーディングノートを作成しましょう。
 
Preview/review   
The students are supposed to read the text before each lesson and become familiar with what the chapter is going to cover. The students will keep well-organised vocabulary notebooks with a record of new words and phrases.
 
履修上の注意   
授業では、リーディングだけでなく、ディスカッションやその他グループワークなどの英語コミュニケーション活動がたくさんあります。積極的な授業への参加が求められます。
 
Notes   
In this course, the students will be involved in various language learning activities. They are supposed to actively participate in those activities.
 
教科書  
教科書1 ISBN 978019433125
書名 Select Readings Intermediate (Second edition)
著者名 Lee, L. & Gundersen, E. 出版社 Oxford University Press 出版年 2011
備考
 
参考書  
備考 TBA
 
使用言語  
英語(E)
 
ページの先頭へ