タイトル
     2017 年度   世界教養プログラム
  
地域言語A(トルコ語Ⅲ-6)   
時間割コード
133128
担当教員(ローマ字表記)
  伊藤 寛了 [ITO Hiroaki]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    1 秋学期 木1 -
授業題目(和文)   
現代トルコ語購読
 
Title(English)   
Advanced Modern Turkish (Reading)
 
授業の目標   
世論調査や報告書等の資料類を読み、必要とする情報を読み取る力を育成することが本授業の目標です。それらの作業を通じて、レポートや論文の作成のみならず、社会に出てから種々の資料や報告書を作成する際に求められる「必要な情報を的確に読み取る」力を付けることを目指します。
 
Goals of the course   
The goals of this course is to develop student's reading ability in modern Turkish. It helps you build the skill to find the information and the point accurately you are looking for to write term-papers, theses and also various business/research reports.
 
授業の概要   
授業では、現代トルコ社会に関する世論調査、国際関係、社会問題等に関する調査報告書や論説等を読んでいきます。それらテキストを的確に資料を読み解く方法をともに考えながら習得するともに、扱われている題材に関する背景や関連知識についても学びます。
 
Overview of the course   
We will read texts (public opinion polls, articles and research reports) about modern Turkey and discuss how to read texts properly. At the same time we will learn relevant background and information/knowledge about the topics dealt with in the texts.
 
キーワード   
トルコ語、現代トルコ、世論調査、報告書、情報収集
 
Keywords   
Turkish, Modern Turkey, Public Opinion Polls, Research Papers, Finding and Collecting Information
 
授業の計画  
No.内容
第1回 ガイダンス
第2回 世論調査結果の読解(1)
第3回 世論調査結果の読解(2)
第4回 世論調査結果の読解(3)
第5回 アクティブ・ラーニング(1)資料の収集:自らが興味のある現代トルコに関するテーマに関し、トルコ語で書かれた報告書・資料を自分で探してみる。
第6回 報告書の読解(1)
第7回 報告書の読解(2)
第8回 報告書の読解(3)
第9回 報告書の読解(4)
第10回 報告書の読解(5)
第11回 報告書の読解(6)
第12回 報告書の読解(7)
第13回 アクティブ・ラーニング(2プレゼン・レポート作成:前回収集した資料等を用いてプレゼン・レポートを作成する。
第14回 プレゼンテーション(1)
第15回 プレゼンテーション(2)
 
Plan  
No.Content
1 Guidance
2 Readings of public opinion polls (1)
3 Readings of public opinion polls (2)
4 Readings of public opinion polls (3)
5 Active learning(1) Literature survey: Students will survey literature/materials written in Turkish about contemporary Turkey according to their own interest.
6 Readings of research reports (1)
7 Readings of research reports(2)
8 Readings of research reports (3)
9 Readings of research reports (4)
10 Readings of research reports (5)
11 Readings of research reports (6)
12 Active learning(2):Preparing a paper & presentation based on the literature/materials collected at active learning (1).
13 Presentation (1)
14 Presentation (2)
15 General discussion
 
成績評価の方法・基準   
平常点40%、プレゼン・レポート60%
 
Grading system for assessment   
Active class participation (not only attendance) and contribution 40%, presentation & report 60%,
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
テキストを予習して授業に出席すること。
 
Preview/review   
Students must read the text before class.
 
履修上の注意   
初回の授業(ガイダンス)に出席すること。
 
Notes   
Attend the guidance.
 
教科書  
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ