|
|
|
|
|
|
|
|
アラビア語の宗教関連文献を読解するための基礎力を養うことを目標とする。
|
|
|
To build basic reading skills in Arabic religious texts.
|
|
|
アラビア語で書かれた近現代イスラーム改革思想の文献を読む。(扱う知識人の例:ムハンマド・アブドゥ、ラシード・リダー、ユースフ・アル=カラダーウィーなど) 授業では、イスラームやイスラーム法に関する基礎的な知識を整理する。また、各資料に関して、近現代イスラーム改革思想において、どのような議論が背景にあったかを説明する。
|
|
|
In this course students are encouraged to read various kinds of texts written by some modern Muslim intellectuals in Arabic, e.g.Muhammad Abudh,Rashid Rida, Yusuf al-Qaradawi. The teacher will give explanations about the historical and theoretical background of the texts.
|
|
|
イスラームと女性、イスラームと民主主義、イスラーム主義など。
|
|
|
Islam and gender,Islam and democracy, Islamism.
|
|
|
第1回:イントロダクション 第2回:近現代イスラーム改革思想文献読解① 第3回:近現代イスラーム改革思想文献読解② 第4回:近現代イスラーム改革思想文献読解③ 第5回:アクティブ・ラーニング(1)授業中に指示したテーマについて、小レポートを作成する 第6回:近現代イスラーム改革思想文献読解④ 第7回:近現代イスラーム改革思想文献読解⑤ 第8回:近現代イスラーム改革思想文献読解⑥ 第9回:近現代イスラーム改革思想文献読解⑦ 第10回:近現代イスラーム改革思想文献読解⑧ 第11回:近現代イスラーム改革思想文献読解⑨ 第12回:アクティブ・ラーニング(2)授業中に指示したテーマについて、小レポートを作成する 第13回:近現代イスラーム改革思想文献読解⑩ 第14回:近現代イスラーム改革思想文献読解⑪ 第15回:まとめと総括
|
|
|
During the course, students read selected texts of the modern Islamic thinkers, and translate them into Japanese. Students are required to obtain an understanding of the modern Islamic reform thoughts, and write two short essays in Japanese.
|
|
|
試験(55%)と、小レポート(受講時の平常点を加味する)(45%)で評価する。
|
|
|
One written examination taken in the last class (55%); two short essays and attitude in class (45%).
|
|
|
教員の指示に従い、授業中に講読することが予想される箇所の予習を行うこと。
|
|
|
Students are required to prepare for a class.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|