タイトル
     2017 年度   世界教養プログラム
  
地域言語A(英語Ⅲ-8)   
時間割コード
120130
担当教員(ローマ字表記)
  出町 一恵 [DEMACHI Kazue]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    1 秋学期 月2 -
授業題目(和文)   
経済思想を読む
 
Title(English)   
Reading on the economic philosophy
 
授業の目標   
現在の世界経済に強く影響を及ぼし続ける経済思想が,誰によって,どのような社会背景で発展してきたのか,文献購読を通して学び,現代の社会・経済で生じている問題について考えるための視点を身につける。
 
Goals of the course   
Through reading students are expected to understand the evolution of famous economic way of thinking, which strongly influences on world economy today.
 
授業の概要   
本講義では,現代まで広く知られ,経済学のみならず社会や政治,国際関係などにも影響を及ぼしてきた著名な経済学者の思想をまとめた文献の購読を通じ,現在の国内や世界経済で起きている事柄について深く考えるための知識を身につける。
 
Overview of the course   
This class read and discuss on the ideas and background of the great thinkers of economics.
 
キーワード   
アダム・スミス,マルサス,リカード,マルクス,ヴェブレン,ケインズ,シュンペーター
 
Keywords   
Adam Smith, Malthus, Ricardo, Marx, Veblen, Keynes, Schumpeter.
 
授業の計画   
1. 1. オリエンテーション,イントロダクション
2. Chapter 2: The Economic Revolution
3. Chapter 3: The Wonderful World of Adam Smith
4. Chapter 4: The Gloomy Presentiments of Parson Malthus an David Ricardo
5. Chapter 5: The Dreams of the Utopian Socialists
6. Chapter 6: The Inexorable System of Karl Marx
7. More on Marx from Jomo (2005)
8. アクティブ・ラーニング1:書評(書き方,文献のリストは授業内で提示します)
9. Chapter 7: The Victorian World and the Underworld of Economics
10. Chapter 8: The Savage Society of Thorstein Veblen
11. Chapter 9: The Heresies of John Maynard Keynes
12. More on Keynes from Jomo (2005)
13. More on Karl Polanyi from Jomo (2005)
14. Chapter 10: The Contradictions of Joseph Schumpeter
15. アクティブ・ラーニング2:レポート(書き方,文献のリストは授業内で提示します)
 
Plan   
1. Introduction
2. Chapter 2: The Economic Revolution
3. Chapter 3: The Wonderful World of Adam Smith
4. Chapter 4: The Gloomy Presentiments of Parson Malthus an David Ricardo
5. Chapter 5: The Dreams of the Utopian Socialists
6. Chapter 6: The Inexorable System of Karl Marx
7. More on Marx from Jomo (2005)
8. Active Learning 1:Critique
9. Chapter 7: The Victorian World and the Underworld of Economics
10. Chapter 8: The Savage Society of Thorstein Veblen
11. Chapter 9: The Heresies of John Maynard Keynes
12. More on Keynes from Jomo (2005)
13. More on Karl Polanyi from Jomo (2005)
14. Chapter 10: The Contradictions of Joseph Schumpeter
15. Active Learning 2:Essay
 
成績評価の方法・基準   
授業の理解度と貢献度,アクティブ・ラーニングの成果物に基づいて,総合的に評価します。
*アクティブ・ラーニングは二つとも提出が必須です。2つの課題が未提出の場合には成績判定をしません。
 
Grading system for assessment   
Based on class contribution and Active Learnings. Submission of Active Learning is compulsory.
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
授業範囲の文献を読み,内容を理解してから出席すること。背景についての知識がない場合には文献等で予習すること。日本語訳を用意するだけでは授業の準備をしたとはみなしません。また授業の中で関連資料を随時紹介するので,必要に応じて予習・復習を行うこと。
 
Preview/review   
Read the reading materials beforehand.
 
履修上の注意   
受講希望者は初回の授業に必ず出席すること。また,経済学に関心を持つ方の受講をお勧めします。
 
Notes   
Students are requested to attend from the first week. Recommended for the ones with interests in economics
 
教科書  
教科書1 ISBN
書名 The Worldly Philosophers,
著者名 Heilbroner, Robert L. 出版社 Simon & Schuster 出版年 1999
備考 7th edition
教科書2 ISBN
書名 The Pioneers of Development Economics
著者名 Jomo, K. S. 出版社 Zed Books 出版年 2005
備考
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ