|
|
|
|
|
|
|
Reading The Well of the Saints by J. M. Synge
|
|
|
ジョン・ミリングトン・シング(1871-1909)は、ウィリアム・バトラー・イェイツ、グレゴリー夫人と共に、19世紀末から20世紀初頭にかけてアイルランド文芸復興に重要な役割を果たした。シングは、アイルランド語の統語法を取り入れた独特の詩的な英語表現を創造した。また劇の筋立てには、フォークロアの要素とリアリズムの融合が伺える。シングの想像力豊かな言語表現について学ぶとともに、言語と文化的アイデンティティの問題についても考察することを目標とする。
|
|
|
John Millington Synge (1871-1909), together with William Butler Yeats and Lady Gregory, made a significant contribution to the Irish Renaissance in the late nineteenth century and early twentieth century. Synge developed his own poetic form of English, which also had syntactic features of Irish. In addition, the plots of his plays combine elements of folklore with realism. The aim of the course is for students to develop their critical reading skills, enabling them to appreciate the dramatic imagination of J. M. Synge, and to gain an understanding of the relationship between languages and cultural identities.
|
|
|
ジョン・ミリングトン・シングの劇『聖者の泉』を読み、テーマ及び表現方法について分析する。テクスト分析を通じて、アイルランドの演劇運動にシングが果たした役割及びアイルランド文芸復興の意義について考察する。シングの戯曲は現代でも上演される重要な作品であり、本戯曲の舞台化の例としてDVDも参照しながら、舞台表現のあり方についても理解を深める。
|
|
|
Students should read and analyze the text, themes and dramatic techniques of J. M. Synge's The Well of the Saints. Based upon their textual analysis, students should discuss the role of J. M. Synge in the Irish dramatic movement and the significance of the Irish Renaissance. Synge's plays are of great importance and relevance to the modern stage as well. By viewing DVD versions of his plays, students will gain a deeper understanding of the dramatization of his works.
|
|
|
戯曲表現 アイルランドの演劇運動 アイルランド文芸復興
|
|
|
dramaturgy Irish Dramatic Movement Irish Renaissance
|
|
|
およそ下記のスケジュールに従って、テクストについて討論しながら読み進める。 はじめは、精読の形式で読み、適宜要約なども取り入れ、DVDも活用する。
第1回 イントロダクション(時代背景) 第2回 『聖者の泉』を読む(1)テクストの分析と討論 第3回 『聖者の泉』を読む(2)テクストの分析と討論 第4回 『聖者の泉』を読む(3)テクストの分析と討論 第5回 『聖者の泉』を読む(4)テクストの分析と討論 第6回 『聖者の泉』を読む(5)テクストの分析と討論 第7回 関連劇作品を読む(アクティブ・ラーニング) 第8回 『聖者の泉』を読む(6)テクストの分析と討論 第9回 『聖者の泉』を読む(7)テクストの分析と討論 第10回『聖者の泉』を読む(8)テクストの分析と討論 第11回『聖者の泉』を読む(9)テクストの分析と討論 第12回『聖者の泉』を読む(10)テクストの分析と討論 第13回『聖者の泉』を読む(11)テクストの分析と討論 第14回 関連劇作品を読む(アクティブ・ラーニング) 第15回 劇全体についての討論
|
|
|
The schedule is as follows:
Class 1 Introduction to the Background of the Play Class 2 Reading The Well of the Saints (1) Textual Analysis and Discussion Class 3 Reading The Well of the Saints (2) Textual Analysis and Discussion Class 4 Reading The Well of the Saints (3) Textual Analysis and Discussion Class 5 Reading The Well of the Saints (4) Textual Analysis and Discussion Class 6 Reading The Well of the Saints (5) Textual Analysis and Discussion Class 7 Reading Related Plays Active Learning Class 8 Reading The Well of the Saints (6) Textual Analysis and Discussion Class 9 Reading The Well of the Saints (7) Textual Analysis and Discussion Class 10 Reading The Well of the Saints(8) Textual Analysis and Discussion Class 11 Reading The Well of the Saints(9) Textual Analysis and Discussion Class 12 Reading The Well of the Saints(10) Textual Analysis and Discussion Class 13 Reading The Well of the Saints(11) Textual Analysis and Discussion Class 14 Reading Related Plays Active Learning Class 15 Concluding Discussion
|
|
|
受講時の平常点(演習への参加度)(40%)とレポート(60%)で総合的に評価する。
|
|
|
Class Participation: 40% Term Paper: 60%
|
|
|
テキストにはあらかじめ目を通し、テキストの内容について授業時にコメントできるように準備しておくこと。
|
|
|
Read the text beforehand, and be prepared to make your comments on the text in class.
|
|
|
授業時には、自分の見解を積極的に発言することが求められる。
|
|
|
Students will be expected to express their own ideas about the play and share them with their classmates.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|