タイトル
     2017 年度   世界教養プログラム
  
地域言語A(英語Ⅲ-4)   
時間割コード
120112
担当教員(ローマ字表記)
  大谷 直輝 [OTANI Naoki]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    1 春学期 火1 -
授業題目(和文)   
言語を科学する
 
Title(English)   
The language myth
 
授業の目標   
言語とは何かとの問いを考えるテキストを読むことで、以下の3点を鍛える。
 ①テキストを正確に読み理解する能力
 ②テキストの理解に不可欠な文法と語彙に関する知識
 ③言語や言語学に関する入門的な知識
 
Goals of the course   
The aim of this course is to improve the students' reading skills and general knowledge of English through reading an introduction to linguistic science.
 
授業の概要   
Vyvyan Evans著の『The Language Myth: Why Language is not an Instinct』を丁寧に読んでいく。毎回の授業では、最初に内容に関する小テストを行う。また、宿題も毎回課す。
 
Overview of the course   
Quizzes will be given regularly at the beginning of each class.
 
キーワード   
言語学、普遍性・相対性、生得性、文法
 
Keywords   
linguistics, universality and relativity, innateness
 
授業の計画   
1. Introduction & I. Language and mind rethought
2. I. Language and mind rethought
3. I. Language and mind rethought
4. II. Is human language unrelated to animal communication systems?
5. II. Is human language unrelated to animal communication systems?
6. II. Is human language unrelated to animal communication systems?
7. Mid-term exam & III. Are there language universal?
8. III. Are there language universal?
9. III. Are there language universal?
10. IV. Is language innate?
11. IV. Is language innate?
12. IV. Is language innate?
13. Final Exam
14. Active learning
15. Active learning
 
Plan   
1. I. Language and mind rethought
2. I. Language and mind rethought
3. I. Language and mind rethought
4. II. Is human language unrelated to animal communication systems?
5. II. Is human language unrelated to animal communication systems?
6. II. Is human language unrelated to animal communication systems?
7. III. Are there language universal?
8. III. Are there language universal?
9. III. Are there language universal?
10. IV. Is language innate?
11. IV. Is language innate?
12. IV. Is language innate?
13. Final Exam
14. Active learning
15. Active learning
 
成績評価の方法・基準   
参加度30%
試験70%
 
Grading system for assessment   
Tests: 70%
Active participation: 30%
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
授業で扱う範囲から宿題を毎回課すので、予習をして授業に臨むこと。
 
Preview/review   
 
履修上の注意   
毎回授業の冒頭で小テストを行う。辞書は必ず携帯すること。
 
Notes   
Guidance will be provided in the first class.
Attendance and participation during class is obligatory.
 
教科書  
教科書1 ISBN 9781107619753
書名 The Language Myth: Why Language is not an Instinct
著者名 Vyvyan Evans 出版社 Cambridge University Press 出版年 2014
備考
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ