タイトル
     2017 年度   世界教養プログラム
  
地域言語A(英語Ⅲ-4)   
時間割コード
120111
担当教員(ローマ字表記)
  吉冨 朝子 [YOSHITOMI Asako]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    1 秋学期 木1 -
授業題目(和文)   
Bilingualism
 
Title(English)   
Bilingualism
 
授業の目標   
バイリンガリズムについて、英語で学ぶこと。
英語の専門書を読解し、議論することを通して、英語力を伸ばすとともに、バイリンガリズムについての専門知識を身につけること。
 
Goals of the course   
To learn about bilingualism in the society and school from the perspective of language, identity, and policy.
To develop English language skills, especially reading and speaking skills, through learning about Bilingualism.


 
授業の概要   
この授業では内容言語統合型の学習(Content Language Integrated Learning: CLIL)を行う。
「内容」とは、バイリンガリズムに関する専門知識である。この内容について英語で学ぶことで、英語の読解力・スピーキング力も併せて伸ばすことを目的とした活動を行う。授業は受講者グループによる発表を中心に進める。
 
Overview of the course   
This is a Content Language Integrated Learning (CLIL) class.
As content, we will focus on Bilingualism. By learning about Bilingualism, your language skills, especially reading and speaking skills are expected to improve as well. Classes will involve group work and a lot of discussion.
 
キーワード   
CLIL、バイリンガリズム
 
Keywords   
CLIL, Bilingualism
 
授業の計画  
No.内容
第1回 Overview of the objectives and plan of the course.
Introduction of the focus of the book, and some basic terminology.
第2回 Preview Part I: Bilingual Adults
1. Why are people bilingual?
第3回 2. Describing bilinguals
3. The functions of languages
第4回 4. Language mode and language choice
5. Code-switching and borrowing
第5回 6. Speaking and writing monolingually
7. Having an accent in a language
第6回 8. Language across the lifespan
9. Attitudes and feelings about bilingualism
第7回 10. Bilinguals who are also bicultural
11. Personality, thinking and dreaming, and emotions in bilinguals
第8回 12. Bilingual writers
13. Special bilinguals
第9回 Review Part I: Bilingual Adults
Preview Part II: Bilingual Children
第10回 14. In and out of bilingualism
15. Acquiring two languages
第11回 16. Linguistic aspects of childhood bilingualism
17. Family strategies and support
第12回 18. Effects of bilingualism on children
19. Education and bilingualism
第13回 Review Part II: Bilingual Children
Summary and reflections
第14回 Active learning (1) Collecting bilingual episodes
第15回 Active learning (2) Analyzing bilingual episodes
 
Plan  
No.Content
1 Overview of the objectives and plan of the course.
Introduction of the focus of the book, and some basic terminology.
2 Preview of Part I: Bilingual Adults
1. Why are people bilingual?
3 2. Describing bilinguals
3. The functions of languages
4 4. Language modes and language choice
5. Code-switching and borrowing
5 6. Speaking and writing monolingually
7. Having an accent in a language
6 8. Language across the lifespan
9. Attitudes and feelings about bilingualism
7 10. Bilinguals who are also bicultural
11. Personality, thinking and dreaming, and emotions in bilinguals
8 12. Bilingual writers
13. Special bilinguals
9 Review Part I: Bilingual Adults
Preview Part II: Bilingual Children
10 14. In and out of bilingualism
15. Acquiring two languages
11 16. Linguistic aspects of childhood bilingualism
17. Family strategies and support
12 18. Effects of bilingualism on children
19. Education and bilingualism
13 Review Part II: Bilingual Children
Summary and reflections
14 Active learning (1) Collecting bilingual episodes
15 Active learning (2) Analyzing bilingual episodes
 
成績評価の方法・基準   
授業内の活動への積極的な参加(50%)および口頭発表とレポート(50%)により総合的に評価する。
 
Grading system for assessment   
Active participation in group work (50%) , oral presentations, and term paper (50%).
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
教科書は事前に読んで予習をしっかりしてくること。授業でのディスカッションを踏まえて、授業後に要点を復習すること。
 
Preview/review   
Be sure you read and study the content of the textbook before you come to class. Review the main points after class.
 
履修上の注意   
授業は英語のみで行う。
 
Notes   
Classroom language will be English only.
 
教科書  
教科書1 ISBN 978-0674066137
書名 Bilingual: Life and Reality
著者名 Grosjean, F. 出版社 Harvard UP 出版年 2012
備考
 
参考書  
 
使用言語  
英語(E)
 
ページの先頭へ