タイトル
     2017 年度   世界教養プログラム
  
地域言語A(英語Ⅱ-2)   
時間割コード
112703
担当教員(ローマ字表記)
  松本 浩欣 [MATSUMOTO Hiroyoshi]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    1 春学期 火4 -
授業題目(和文)   
地域言語A(英語 II)
 
Title(English)   
Regional Language A (English II)
 
授業の目標   
個々の興味関心に応じ、研究対象を絞り込む道筋を見定める。共通の切り口として、オセアニア及びアフリカの国々における教育を入り口に文化、社会、歴史、民族、国家、家族など、現代社会の様々な事象や課題について考察するとともに、それらを通じてある程度専門的な英語を用いることを目標とする。
 
Goals of the course   
The objective of this course is to help students use English actively as a means of discussion and presentation. Also this aims to ask students to deepen their own research proposals along their area studies and individual interests. To make a research proposal in English is one of the main goals of this course, too.
 
授業の概要   
教育を共通の切り口に、オンライン素材などを用いながら学生個々の興味に合わせ、それぞれ特定の地域について学ぶ。プレゼンテーションなどにより、それぞれの課題意識の共有をし、ディスカッションによって多角的な視点を獲得する。各自の課題について、ある程度専門的な英語を用いて論じる下地を作り、研究の方向性を見定める。
 
Overview of the course   
The main focus of this course are individual presentation and further discussion. Active use of English and supportive and rich discussion is highly expected.
 
キーワード   
 
Keywords   
 
授業の計画   
Lesson 1: Course introduction
Lesson 2: Oceania and Africa, overall discussion 1
Lesson 3: Oceania and Africa, overall discussion 2
Lesson 4: Active learning 1: Poster Session and Presentation -Choose one country from Oceania and Africa and one topic you are interested in there, and make an attractive academic poster for the following presentation session-
Lesson 5: Education for All 1: Why inclusion?
Lesson 6: Education for All 2: Education begins at home
Lesson 7: Education for All 3: Creating an inclusive school
Lesson 8: Education for All 4: Partnerships for success
Lesson 9: Education for All 5: Changing classroom practices
Lesson 10: Education for All 6: Building networks
Lesson 11: Overall discussion on Education for All
Lesson 12: Active learning 2: Group Presentation Preparation on Education for All
Lesson 13: Guest Speaker’s Lecture and Group Presentation
Lesson 14: Immigration and Education
Lesson 15: Conclusive discussion
 
Plan   
Lesson 1: Course introduction
Lesson 2: Oceania and Africa, overall discussion 1
Lesson 3: Oceania and Africa, overall discussion 2
Lesson 4: Active learning 1: Poster Session and Presentation -Choose one country from Oceania and Africa and one topic you are interested in there, and make an attractive academic poster for the following presentation session-
Lesson 5: Education for All 1: Why inclusion?
Lesson 6: Education for All 2: Education begins at home
Lesson 7: Education for All 3: Creating an inclusive school
Lesson 8: Education for All 4: Partnerships for success
Lesson 9: Education for All 5: Changing classroom practices
Lesson 10: Education for All 6: Building networks
Lesson 11: Overall discussion on Education for All
Lesson 12: Active learning 2: Group Presentation Preparation on Education for All
Lesson 13: Guest Speaker’s Lecture and Group Presentation
Lesson 14: Immigration and Education
Lesson 15: Conclusive discussion
 
成績評価の方法・基準   
平常点 (30%), ポスターセッション及びプレゼンテーション (40%), 期末レポート (20%), コメントシート (10%)
 
Grading system for assessment   
Normal point (30%), Poster session and presentation (40%), Term report (20%), Comment sheet (10%)
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
毎回の授業には、指定された参考文献をあらかじめ読んだ上で出席すること。また別途指示により、オンライン教材による学習も課される。
 
Preview/review   
 
履修上の注意   
 
Notes   
 
教科書  
 
参考書  
参考書1 ISBN 9784398200648
書名 なるほど知図帳世界
著者名 出版社 昭文社 出版年 2016
備考
 
使用言語  
英語(E)
 
ページの先頭へ