タイトル
     2017 年度   世界教養プログラム
  
地域言語A(日本語Ⅱ-9)(外国人学生)   
時間割コード
112114
担当教員(ローマ字表記)
  吉田 ゆり子 [YOSHIDA Yuriko]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    1 秋学期 金2 -
授業題目(和文)   
比較文化論
 
Title(English)   
Comparative Culture
 
授業の目標   
「日本」「日本人」という枠組みを客観的に認識し直し、国際社会の中での日本の位置づけを考えることを目標とする。
 
Goals of the course   
The object of this research is to have a new understanding of “Japan” or “Japanese” objectively and to think the position of Japan among the international society.
 
授業の概要   
自明な存在である「日本」「日本人」を、留学生と議論しながら他者の視点から見直すことで、新たな問題発見の機会とする。
 
Overview of the course   
Both of Japanese and Foreign students have discussions about the definition of "Japan" or "Japanese" and find some issues to think.
 
キーワード   
比較、社会、文化
 
Keywords   
comparative culture, society, culture
 
授業の計画   
グループ作業を行う。
導入(授業の目標・進め方の説明、グループ編成)
課題の設定
仮説、調査・研究方法に関するグループ討議(1)
仮説、調査・研究方法に関するグループ討議(2)
仮説、調査・研究方法に関するグループ討議(3)
中間報告(1)と討論
中間報告(2)と討論
中間報告(3)と討論
グループ研究(1)
グループ研究(2)
グループ研究(3)
研究報告(1)と討論
研究報告(2)と討論
研究報告(3)と討論
まとめ
アクティブラーニングは、グループのテーマに則した調査項目について、現地に行って取材をし、レポートにまとめて提出することで、2回分のアクティブラーニングとする。
 
Plan   
"Introduction
Determine Topics
Group Discussion 1 (How to research, set up a hypothesis)
Group Discussion 2 (How to research, set up a hypothesis)
Group Discussion 3 (How to research, set up a hypothesis)
Interim Report 1 and Discussions
Interim Report 2 and Discussions
Interim Report 3 and Discussions
Group Research 1
Group Research 2
Group Research 3
Report 1 and Discussions
Report 2 and Discussions
Report 3 and Discussions
Summary

Active Learning : According to the group's theme, students collect data in a field survey and submit a report."
 
成績評価の方法・基準   
授業への参加態度20%と授業時間内での報告15%、アクティブラーニング15%、学期末のレポート50%により、総合的に評価する。
 
Grading system for assessment   
Comprehensive evaluation based upon; Attendance (20%), In-class report (15%), Active Learning (15%), Term-end assignments (50%)
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
グループごとのテーマに則して、各自が分担部分を調査・研究して、授業に臨むこと。
 
Preview/review   
Each students are expected to research their own topic according to the group's theme.
 
履修上の注意   
授業時間中にグループ作業をすすめるために、各自の担当部分については、授業時間以前に調査・研究をすすめること。
 
Notes   
In advance of the class, each students research their own topic according to the group's theme. In the class, students proceed the group work.
 
教科書  
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ