タイトル
     2017 年度   世界教養プログラム
  
地域言語A(ロシア語Ⅱ-5)   
時間割コード
111315
担当教員(ローマ字表記)
  サルキンデル マリヤ [SALKINDER Mariya]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    1 秋学期 水1 -
授業題目(和文)   
地域言語A(ロシア語Ⅱ)
 
Title(English)   
Regional Languages (Russian 2) fall quarter
 
授業の目標   
第1学年(Russian I)で学習したロシア語の文法の知識や基礎的な会話、読解、聞取、手紙の作文能力をもとに次のことを目指す。
1) 既知の、あるいは興味あるテーマに関するダイアローグに参加し、さまざまな事実や、自分の理想、希望、願いについて語り、自分の見解や意図を説明し、短いストーリーもしくはプロットを話したうえでそれに対する自分の意見を解説する。
2) 日常生活もしくは文化一般に関する短いテキストを読み、理解する。
3) 日常的生活に関するごく普通のやり取りもしくは文化一般に関するテーマについて文法的に正しくかつゆっくり語られる内容を聞き取る。
4) 既知の、あるいは興味あるテーマに関して簡単な連絡メモや個人的な手紙の様式で自分の思いや印象を表現する。
 
Goals of the course   
Based on the knowledge of Russian grammar and elementary skills of speaking, reading, listening and writing, which you have gotten at the 1-st year, to learn:
participating in conversations on familiar and / or interested topics, to talk about your impressions of the events, your dreams, hopes and desires, to explain your views and intentions, telling stories and express your attitude to them;
reading and understand short texts on household and / or general cultural themes;
understanding literary sounding right not fast speech on familiar topics of everyday communication and / or general cultural themes;
writing simple connected texts on familiar topics and / or topics of interest, as well as personal letters, informing in them about your personal experiences and impressions.
 
授業の概要   
上記目標を達成するために、毎回の授業ではテキストを読み、語彙・文法を習得し、いろいろなシチュエーションを想定したダイアローグを学ぶ。それに加えてさまざまなテーマで短い語りや聞取りも行う。その結果、ロシア語でのやり取りがより楽になり、間違いが少なくなり、使える語彙が増える。宿題は自習2時間以上を目途として授業で取り上げたテーマでのまとめや作文などの課題を課す。
 
Overview of the course   
The major focus is on work with adapted texts (reading, discussing, writing a short essay).
Students will be given lexis and grammar structures to achieve course objectives. Successful completion the course allows students to
- read and comprehend adapted Russian Language texts;
- supply discussion on the training situation or general cultural topics using the examples from the texts of this course;
- write a short literary essay in Russian;
- consolidate and extend the knowledge and use of Russian grammar and syntax.
 
キーワード   
ロシア語
 
Keywords   
Russian Language, practical skills
 
授業の計画   
«Непропавшие сюжеты» という教材を使いながら授業を勧めます。


week 1
Золотая роза

week 2
Золотая роза

week 3
Золотая роза

week 4
На даче

week 5
На даче

week 6
На даче

week 7
Зелёная лампа

week 8
Зелёная лампа

week 9
Зелёная лампа

week 10
Станционный смотритель

week 11
Станционный смотритель

week 12
Станционный смотритель

week 13
Итоговая работа

week 14
Active learning (1)

week 15
Active learning (2)
 
Plan   
week 1
Золотая роза

week 2
Золотая роза

week 3
Золотая роза

week 4
На даче

week 5
На даче

week 6
На даче

week 7
Зелёная лампа

week 8
Зелёная лампа

week 9
Зелёная лампа

week 10
Станционный смотритель

week 11
Станционный смотритель

week 12
Станционный смотритель

week 13
Итоговая работа

week 14
Active learning (1)

week 15
Active learning (2)
 
成績評価の方法・基準   
予習及び授業参加ー50%、期末試験ー50%
 
Grading system for assessment   
The evaluation based on exams, classwork, homework, etc. (exams=50%, others=50% approximately)
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
必ず復習及び宿題をして授業に臨んでください。
 
Preview/review   
Students are requested do preparations for every lesson, and do homework.

The schedule may change according to the circumstances.
 
履修上の注意   
この授業は、教職課程認定上の教科に関する科目(中学校及び高等学校ロシア語)の「ロシア語コミュニケーション」に該当します。

 
Notes   
ネイティブの先生5人が同じ教科書を使いますが分け方については最初の授業で説明します。
この授業は、教職課程認定上の教科に関する科目(中学校及び高等学校ロシア語)の
「ロシア語コミュニケーション」に該当します。
 
教科書  
教科書1 ISBN 5-88337-091-4
書名 Непропавшие сюжеты
著者名 А.С. Александрова, Т.И. Мелентьева 出版社 Русский язык. Курсы 出版年 2006
備考
 
参考書  
 
使用言語  
その他(O)
 
ページの先頭へ