タイトル
     2017 年度   世界教養プログラム
  
地域言語A(イタリア語Ⅱ-6)   
時間割コード
110707
担当教員(ローマ字表記)
  鈴木 信五 [SUZUKI Shingo]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    1 秋学期 木3 -
授業題目(和文)   
地域言語A(イタリア語Ⅱ-1)(J)
 
Title(English)   
Regional LanguagesA(ItalianⅡ-1)(J)
 
授業の目標   
主に、書き言葉の、論述的・報告書的文体の文書を正確に読めるような読解力を中心に、イタリア語のコミュニケーション全般の能力向上に役立つような知識・技能を身につけることを目指す。また、同時に、ゼミ・卒業論文執筆など、3年生以降にイタリア語学研究を専門にすることを考えている諸君のための簡単な入門を提供する内容の授業としたい。
 
Goals of the course   
Mainly aims to improve the linguistic competence in Italian mainly for reading correctly texts of logical-reportial style, as well as to be an introductory lesson for those who want to specialize in the section of linguistic science from the 3rd year onward.
 
授業の概要   
これまでに身に着けたイタリア語の基礎を出発点として、さらに難しいテキストに取り組み、イタリア語力の向上をはかる。文献講読と講義とを織り交ぜて行なう。文献は、イタリア語・イタリア語の文化の研究への導入にも役立つように考え、イタリア語学やイタリア語史、またイタリア社会言語学などの内容のものを用いる(授業でプリントを配布)。文書の意味を包括的に捉えることを目指す一方、文や文章の中の理解の要となるような箇所には、文法的に詳細な分析を行なう。
 
Overview of the course   
Starting from the linguistic basis already acquired in the first year, the lesson aims to make further progress mainly in reading texts of academic style, in the area of Italian Linguistics and Linguistic History of Italian, through attempts of grasping globally the meaning of the texts on one hand and of applying an detailed grammatical analysis, where it be necessary, on the other.
 
キーワード   
イタリア語 イタリア語コミュニケーション イタリア語文法 イタリア語史 イタリア社会言語学 教職
 
Keywords   
Italian, Comunication in Italian language, Italian Grammar, History of the Italian language, Italian Social longuistics, teaching method
 
授業の計画   
・文法を学ぶ意義について
・イタリア語の歴史について(1) イタリア語の起源
・イタリア語の歴史について(2) イタリア語の保守性
・イタリア語の歴史について(3) イタリアの統一とイタリア語
・検定試験について:イタリア語能力の評価の方法論
・イタリア語の社会言語学的な状況(1) 複数言語使用の状況
・イタリア語の社会言語学的な状況(2) イタリア語の普及の歴史
・イタリア語の社会言語学的な状況(3) イタリア語のさまざまな変種
・イタリア社会に関する時事問題
・イタリア語文法の諸問題(1) 文法書の説明を読み解く
・イタリア語文法の諸問題(2) 辞書の説明を理解する
・イタリア語文法の諸問題(3) さまざまな文法書・辞書を比べてみよう
・イタリアに関する歳時記的な話題
・イタリアで学ぶ:大学での入学手続きや授業履修などに関する諸問題
・一学期間のまとめ
 
Plan   
In each lesson one of the following topics will be discussed:
・What means studying the grammar.
・Linguistic history if Italy (1) Origins of Italian
・Linguistic history if Italy (2) Conservative characters of Italian
・Linguistic history if Italy (1) The formation of the United Kingdom of Italy and its linguistic consequences
・Evaluation of linguistic competence (about various valutative examinations)
・Italian Sociolingustics (1) plurilinguism
・Italian Sociolingustics (2) diffusion of Italian
・Italian Sociolingustics (3) variants of Italian
・from the current news
・Italian grammar (1) what it means to explain one thing grammatically 
・Italian grammar (2) how to understand the explanations in the grammatical manual
・Italian grammar (3) the use of dictionaries  
・From the Italian calendar
・studying in Italy: enrollment in the university and the project of frequency of courses
In addition to the usual lessons, personal learning activities equivalent to three hours will be required.
 
成績評価の方法・基準   
学期末に課す試験で評価する。
 
Grading system for assessment   
Evaluation will be done taking into consideration the examination held at the end of the quarter.
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
教材のテキストについては、授業で扱う個所を、前もって辞書・文法書を参照しながら、予習しておくこと。
また、授業時間とは別に、担当教員自身あるいはTAによる学習サポートの時間も設ける予定なので、学習に出てきた疑問点は、それらのサポートを利用して、できるだけ早めに解決しておくこと。
 
Preview/review   
Reading in advance the text with the aid of dictionaries and grammars and picking up problems to resolve during the lesson. Making use of study support by teaching assistants available weekly.
 
履修上の注意   
教員の指示に従って、受講前の予習と受講後の復習を行うこと。

教職課程認定上の教科に関する科目(中学校及び高等学校イタリア語)のイタリア語コミュニケーションに該当します。(必修)
 
Notes   
Regular preparation and active participation to the lesson is required.

This is one of the lessons about "Italian Communication" to be frequented obligatorily in order to obtain the teaching licence of Italian at junior and senior high schools.
 
教科書  
 
参考書  
参考書1 ISBN
書名 現代イタリア文法
著者名 坂本鉄男 出版社 白水社 出版年 2009
備考
参考書2 ISBN
書名 イタリア文解読法
著者名 小林 惺 出版社 白水社 出版年 2001
備考
参考書3 ISBN
書名 イタリア語のABC
著者名 長神悟 出版社 白水社 出版年 2003
備考
備考 Cited above are the grammars and dictionaries currently in use in our country and we recommend the use of them.
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ