|
|
|
|
|
|
|
African Studies through English 1
|
|
|
アフリカ専攻での学生生活を始めるにあたり、「What Can I Learn “from” Africa?アフリカ【から】何を学べるか」を謙虚な姿勢で真剣に考えてほしい。将来、アフリカを支援する業務に就くにしても必要なスタンスだと思っています。 本講義で使う主な教材は、TED Talksやアフリカ(系)政治家の演説、アフリカの映画、音楽、ファッションの動画です。授業では、可能な限り英文字幕と日本語訳テキストを用意し、学生の皆さんがアフリカについてご自分の主張をするために、ネイティブの表現を最大限、取り入れる機会にしたい。そして、教材として扱うスピーカー達がなぜ、人々を感動させるトークができるのか。彼ら、彼女らの経験と見識を皆で共有することによってアフリカに対する理解を深めたい。 英語の視聴、読解、作文、会話の全てをフルに使ってアフリカ学入門をしましょう。春学期には、平常の講義参加に加え、「アフリカから何を学べるかWhat Can I Learn from Africa ?」と題したプレゼンテーションとレポート作成を履修生全員にしてもらいます。
|
|
|
What can I learn from Africa? My first question to freshmen. Let’s discover great people, thoughts and values in Africa through videos.
|
|
|
アフリカの政治、社会、経済、文化などに関する最新の動画(TED TalksやYouTube)を視聴し、皆で意見交換を行います。日本語で記入可能なリアクションペ—パーには質問やコメントだけでなく、どういうテーマのビデオを見たいかも書いてください。なるべく学生の皆さんの見たい動画を教材にしたいと考えています。 学期中、学生の皆さんに課す課題は、What Can I Learn from Africa?を共通テーマとする英語のプレゼンテーションとレポートです。今後の大学生活で皆さんがアフリカを学ぶうえで少しでも役立つ授業にしたいと思っています。
|
|
|
Watching videos, Presentation in English and Discussion. Essay in English. “What Can I Learn from Africa?”
|
|
|
Africa, English, Fashion, Natural Resources, Mottainai, Apartheid, President Mandela, Pop Music, Reggae, Griot, Armed Conflict, Ethnicity, Child Soldier, Ubuntu, HIV-AIDs, Ebola virus disease, Sexual equality.
|
|
|
Africa, English, Fashion, Natural Resources, Mottainai, Apartheid, President Mandela, Pop Music, Reggae, Griot, Armed Conflict, Ethnicity, Child Soldier, Ubuntu, HIV-AIDs, Ebola virus disease, Sexual equality.
|
|
|
学生の皆さんが視聴を希望する動画に沿って今学期の授業計画を立てます。以下は昨年度の春学期のプログラムです。
Lesson.1 Introduction:Welcome to Africa ! Self-Introduction in the Class (Students and Lecturer) What videos do students hope to watch? 第1回 魅惑の大陸アフリカへようこそ!:講義の説明と自己紹介:特に授業で扱ってほしいテーマや動画があれば伺います。初回は、アフリカ系の人びとが21世紀に発信するideasを、ポップミュージックや映像、ライブやダンスといった表現から学びましょう。
Lesson 2 The Green Belt Movement and the “MOTTAINAI” Campaign against Poverty by Wangari Maathai.
Lesson 3 Democratization through Non-Violence by Nelson Mandela /Abolition of Apartheid in South Africa.
Lesson 4 Presentation by students.
Lesson 5 Atomic Africa: Power Supply & Environmental Destruction.
Lesson 6. Lecture by the former Prime Minister of Japan, Naoto KAN and Professor Kenji Isezaki: Nuclear Power Plants and Security.
Lesson 7. Presentation by students.
Lesson 8. UBUNTU for Peace, Reconciliation and Harmony in Africa.
Lesson 9. Barak Obama: the first African American to serve as U.S. president.
Lesson 10. Presentation by students.
Lesson 11. Revolution through Love: African-American Pop Music
Lesson 12. Child Soldier: The music of a war child by Emmanuel Jal
Lesson 13 Public Health and Humanity
|
|
|
This lecture's program will be made by your choice of videos as teaching materials. The last year's program is as follows:
Lesson.1 Introduction:Welcome to Africa ! Self-Introduction in the Class (Students and Lecturer)
Lesson 2 The Green Belt Movement and the “MOTTAINAI” Campaign against Poverty by Wangari Maathai.
Lesson 3 Democratization through Non-Violence by Nelson Mandela /Abolition of Apartheid in South Africa.
Lesson 4 Presentation by students.
Lesson 5 Atomic Africa: Power Supply & Environmental Destruction.
Lesson 6. Lecture by the former Prime Minister of Japan, Naoto KAN and Professor Kenji Isezaki: Nuclear Power Plants and Security.
Lesson 7. Presentation by students.
Lesson 8. UBUNTU for Peace, Reconciliation and Harmony in Africa.
Lesson 9. Barak Obama: the first African American to serve as U.S. president.
Lesson 10. Presentation by students.
Lesson 11. Revolution through Love: African-American Pop Music.
Lesson 12. Child Soldier: The music of a war child by Emmanuel Jal .
Lesson 13 Public Health and Humanity.
|
|
|
平常点(積極的参加)を6割、‘What Can I Learn from Africa?’と題するプレゼンテーションとレポートを4割として、採点する。
|
|
|
60%: Your contribution to the lecture. 40%: Essay and presentation in English "What Can I Learn from Africa?"
|
|
|
関心あるテーマに関する動画を授業の教材として積極的に提案してほしい。 高価であるが、プレゼンテーションとレポート執筆のため、Web辞書「英辞郎」や例文の多い英英辞典をダウンロード(入手)しておくとよい。
|
|
|
Please propose interesting videos as teaching materials. Web dictionaries such as Eijiro are recommended.
|
|
|
授業のテーマや動画を提案して学生の皆さん自身が作ってゆく授業なので積極的参加を重要視します。 プレゼンテーションとレポート提出は単位取得のための最低条件で必須です。
|
|
|
Please get actively involved in class and propose me lesson topics and videos. All students must make a presentation and an essay on “What Can I Learn from Africa?”
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|