|
|
|
|
|
|
|
Introduction to Japanese Studies
|
|
|
日本地域研究のさまざまな視角・方法を学び、批判的な日本研究への導入とします。 近現代日本社会が抱える諸問題について、基本的な理解を得ることを達成の基準とします。
|
|
|
We will learn various viewpoints and methods of critical Japanese studies. We aim to understand the basics about various problems of modern Japanese society.
|
|
|
政治・経済・社会・歴史・思想・文化など、さまざまな分野・手法からの日本地域研究を学び、近現代日本社会が抱える諸問題を批判的に考えます。
|
|
|
We will study Japanese studies based on various fields and methods such as politics, economics, society, history, ideas, culture, and critically consider various problems Japanese society.
|
|
|
|
|
「非対称」をキーワードとして、日本社会を考えます。近代社会においては、「自由」や「平等」が声高に叫ばれる一方で、さまざまな場面で「非対称」が生みだされ、根深いものとなってきました。そうした「非対称」に注目し、それぞれの時代における論理や文脈に即して読み解きながら、近代の日本地域のありようについて考えます。具体的には、生・老・病・死、地域と部落、都市と周縁(東京と多摩)、富裕と貧困、中央と地方、などをテーマに講義をすすめます。
2回分のアクティブ・ラーニングを含みます(テーマに関連する文献・資料の読解やフィールド・ワークと報告提出など)。
|
|
|
We think about Japanese society with "Asymmetric" as a key word. Specifically, I will give lectures on living, aging, sickness, dying, discriminated communities, urban and suburban, wealth and poverty, central and country, and more. Includes 2 active learnings.
|
|
|
受講時の平常点、討議への参加状況、レポートなどを総合的に評価します。
|
|
|
Comprehensively evaluate the usual point of attendance, participation situation in discussion, report and more.
|
|
|
教員の指示に従って、受講前の予習と受講後の復習を行ってください。
|
|
|
Follow the instructions of the teacher, please prepare before the course and review after attending.
|
|
|
前期は米谷、後期は石居が授業を担当し、通年で成績評価をします。
|
|
|
Yonetani in Spring Quarter and Ishii in Fall Quarter give lessons, and we will evaluate grades throughout the year.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I will distribute resume every time without using textbooks.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I will introduce referencebooks as needed during class.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|