タイトル
     2016 年度   世界教養プログラム
  
世界のことばA   
時間割コード
180151
担当教員(ローマ字表記)
  古川 敏明 [FURUKAWA Toshiaki]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 春学期 金3 -
授業題目(和文)   
世界のことばA ハワイ語の世界を知るⅠ
 
Title(English)   
An introduction to the world of the Hawaiian language
 
授業の目標   
オーストロネシア語族ポリネシア諸語に属すハワイ語の世界を知ることを目的とした授業です。具体的には以下のことを学習目標とします。
(1)ハワイ語文法の基礎を身につける。
(2)基礎語彙を身につける。
(3)ハワイ語を取り巻く歴史・社会的状況を知る。
(4)ハワイの言語文化の継続的な学習に向けた基礎をつくる。また、そのために必要なリソースを把握する。
 
Goals of the course   
This course presents the world of the Hawaiian language, one of the Polynesian languages, which belong to the Austronesian language family. In this course, you will:
(1) Learn basic Hawaiian grammar.
(2) Learn basic vocabulary.
(3) Learn the sociohistorical background of the Hawaiian language.
(4) Build the basic skills for advancing to intermediate levels and become familiar with some useful learning materials and resources.
 
授業の概要   
春学期で完結する授業です。教科書を用いて、ハワイ語の文法と語彙を学びますが、時間的な制約があるので、文法と語彙は基礎の基礎を扱います。(ハワイ大学で通常4学期かけて学ばれる内容の4分の1から半分程度を扱う予定です。)また、日本語や英語の映像・文字資料を用いて、ハワイ先住民を含むハワイの歴史・社会・文化に関する内容も取り上げます。たとえば、ハワイ先住民コミュニティは1980年代からハワイ語の再活性化運動を行っています。ハワイ語を取り巻く文脈を学ぶことを通して、ハワイ=観光地という理解にとどまらない、新たな視点を獲得することを目指します。
 
Overview of the course   
This course is completed in a single semester (Spring). You will learn basic Hawaiian grammar and vocabulary through a textbook. A single semester only allows us to deal with the very basics of the grammar and vocabulary. (Note that you will learn approximately one fourth to one half of the contents that are usually taught in four semesters at the University of Hawai‘i.) In addition, through films and texts, you will study various topics in the history, society, and culture of Hawai‘i. For instance, the Native Hawaiian community has been revitalizing its language since the 1980s. Through thus presenting the Hawaiian language in context, the course will help you obtain a new viewpoint that will free you from seeing Hawai‘i only as a popular tourist destination.
 
キーワード   
ハワイ語、文法、語彙、ハワイの歴史と文化
 
Keywords   
Hawaiian, grammar, vocabulary, history and culture of Hawai‘i
 
授業の計画   
第1回 イントロダクション、文字と発音(Ch1)、基本文系(Ch2)
第2回 状態動詞の用法(Ch3)、【文化】ハワイと移民(教科書2のCh1)
第3回 名詞句(Ch4-7)
第4回 いろいろな前置詞(Ch8-10)、【文化】ハワイと戦争(教科書2のCh2)
第5回 動詞句(Ch11-14)
第6回 動詞句(Ch15-19)、【文化】ハワイと観光(教科書2のCh3)
第7回 名詞句(Ch20-22)
第8回 所有形(Ch23-24)、【文化】ハワイと先住民(教科書2のCh4)
第9回 名詞句(Ch25)
第10回 存在を表す文(Ch26)、基本文型(Ch27)
第11回 AはBだ(Ch28-29)
第12回 所有形(Ch30)、所有を表す文(Ch31, 33)、数詞の用法(Ch32)
第13回 まとめ、実力判定
第14回 アクティブラーニング(1)各自でハワイ関連映画を鑑賞。
第15回 アクティブラーニング(2)鑑賞した映画について設問に答え、2000字程度でまとめて授業担当者に提出する。(対象とする映画は、ピクチャー・ブライド、ブルー・ハワイ、ファミリー・ツリー、プリンセス・カイウラニ、Pidgin: The Voice of Hawai‘i。これ以外の映画を希望する受講者は授業担当者に相談してください。)
 
Plan   
Week 1: Introduction, spelling and pronunciation (Ch1), basic grammatical structure (Ch2)
Week 2: Stative verb usage (Ch3), [Culture] Hawai‘i and immigrants (Textbook 2, Ch1)
Week 3: Noun phrases (Ch4-7)
Week 4: Prepositions (Ch8-10), [Culture] Hawai‘i and war (Textbook 2, Ch2)
Week 5: Verb phrases (Ch11-14)
Week 6: Verb phrases (Ch15-19), [Culture] Hawai‘i and tourism (Textbook 2, Ch3)
Week 7: Noun phrases (Ch20-22)
Week 8: Possessive forms (Ch23-24), [Culture] Hawai‘i and indigenous people (Textbook 2, Ch4)
Week 9: Noun phrases (Ch25)
Week 10: Existential sentences (Ch26), basic sentence structure (Ch27)
Week 11: “A” is “B” (Ch28-29)
Week 12: Possessive forms (Ch30), possessive sentences (Ch31, 33), numerals (Ch32)
Week 13: Summary, final examination
Week 14: Active learning (1) Watching a Hawai‘i related film. (Choose a film from the following list: Picture Bride, Blue Hawaii, The Descendants, Princess Ka‘iulani, Pidgin: The Voice of Hawai‘i)
Week 15: Active learning (2) Writing up a film review and submitting it by e-mail.
 
成績評価の方法・基準   
・定期的に実施する小テストにより、目標 (1) (2) の基礎部分の習熟度を評価 20%
・学期の終わり近くで行う実力判定により、目標 (1) (2)の習熟度を評価 40%
・アクティブラーニングの課題により、目標 (3) を評価 30%
・授業参加への積極性や課題の提出状況により、目標 (4) を評価 10%
 
Grading system for assessment   
-Quizzes 20%
-Final exam 40%
-Active learning assignments 30%
-Participation 10%
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
・毎回、教科書『ハワイ語文法の基礎』の解説を読み、練習問題に回答して、授業に備えてください。
・また、授業の計画に含まれている場合は、もうひとつの教科書『ハワイの歴史と文化』を読み、授業で配布するリーディングクエスチョンに回答しておいてください。
・その他、ハワイの言語文化にまつわる小課題を課すことがあります。
 
Preview/review   
-Before each class, read assigned chapters of Textbook 1 (The Basics of the Hawaiian Grammar) and answer exercise questions.
-In some weeks, you also need to read an assigned chapter of Textbook 2 (The History and Culture of Hawai‘i) and answer reading questions.
-You will be given a few more mini-assignments.
 
履修上の注意   
・基本的には講義ですが、語学としてのハワイ語の授業なので、演習的な要素も多くあります。
・アクティブラーニングの課題は授業開始後に指定するメールアドレスに添付ファイルとして提出してください。メールの件名とファイル名はどちらも「外大_金曜3限_ハワイ語課題_氏名」とすること。課題の提出日は第1回の授業で伝達します。
 
Notes   
-This course is designed as a lecture course, but it also serves as a language class. Therefore, be prepared to participate actively in various in-class activities.
-The active learning assignment (film review, Week 15) must be sent to the lecturer as an attachment to e-mail. The instructor’s e-mail address will be given on the first day of teaching.
 
教科書  
教科書1 ISBN 4-475-01839-0
書名 ハワイ語文法の基礎
著者名 塩谷亨 著, 出版社 大学書林 出版年 1999
備考
教科書2 ISBN 4121016440
書名 ハワイの歴史と文化 : 悲劇と誇りのモザイクの中で
著者名 矢口,祐人 著, 出版社 中央公論新社 出版年 2002
備考
備考 Shionoya, T. (1999). The basics of the Hawaiian grammar. Daigakushorin.
Yaguchi, Y. (2002). The history and culture of Hawai‘i. Chuokoronsha.
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ