タイトル
     2025 年度   総合国際学研究科
  
Japan Studies 2   
時間割コード
720602
担当教員(ローマ字表記)
  友常 勉 [TOMOTSUNE Tsutomu]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
対面   2 冬学期 集中 -
授業題目(和文)   
文学の実験、思想史の挑戦——植民地主義を再論する
 
Title(English)   
Experiments of the Literature, Challenges of the Intellectual History
 
授業の目標   
文学研究と思想史研究の成果を学ぶことを通して、日本研究の現在の論点を理解する。
 
Goals of the course   
Through learning the literature study and Intellectual history, share the current issues of Japan studies and academic skills.
 
授業の概要   
文学史、思想史、植民地主義とポスト植民地主義、そして現代作家の関心の共有によって、研究の現状を理解することを目指す。
 
Overview of the course   
Through learning the literature study and Intellectual history, share the current issues of Japan studies and academic skills of post-colonial studies.
 
キーワード   
現代文学、森崎和江、豊永浩平、植民地主義
 
Keywords   
Modern Literature, Morisaki Kazue, Toyonaga Kohei, Colonialism
 
授業の計画   Plan  
No.内容Content
第1回
蜷川泰司 雨と光と、降り注がぬままにー散文芸術の多様と境域、その交差1 Ninagawa Yasushi: Variety and Boundary of Prose as fine-arts, and Intersection 1
第2回
蜷川泰司 雨と光と、降り注がぬままにー散文芸術の多様と境域、その交差2 Ninagawa Yasushi: Variety and Boundary of Prose as fine-arts, and Intersection 2
第3回
討論 discussion
第4回
蜷川泰司 雨と光と、降り注がぬままにー散文芸術の多様と境域、その交差3 Ninagawa Yasushi: Variety and Boundary of Prose as fine-arts, and Intersection 3
第5回
蜷川泰司 雨と光と、降り注がぬままにー散文芸術の多様と境域、その交差4 Ninagawa Yasushi: Variety and Boundary of Prose as fine-arts, and Intersection 4
第6回
討論 discussion
第7回
Brett de Bary, Dark Modernity: Morisaki Kazue at the Miike Coal Mines. Brett de Bary, Dark Modernity: Morisaki Kazue at the Miike Coal Mines.
第8回
討論 discussion
第9回
討論 discussion
第10回
中野敏男、植民地主義ということーーー思想史からの問い Nakano Toshio: A Quest from Intellectual History
第11回
中野敏男、「反復帰」という思想経験に学ぶーーー森崎和江の問い方 Nakano Toshio: A Way of Quest in the Case of Morisaki Kazue
第12回
討論 discussion
第13回
豊永浩平, 「21世紀生まれとしてポストコロニアル性を書くこと──『月ぬ走いや、馬ぬ走い』解題」 Toyonaga Kohei: Writing Post-Coloniality as a 21st Century born writer, Chichi nu haiya, Unma nu Hai, an Author's Introduction
第14回
コメント 倉数茂 Comment by Kurakazu Shigeru
第15回
討論 discussion


 
成績評価の方法・基準   
討論への参加(50%)、期末ペーパー(50%)
 
Grading system for assessment   
Participating the sessions (50%), Term Paper (50%)
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
 
Preview/review   
Japanese and English
 
履修上の注意   
 
Notes   
 
教科書  
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ