| No. | 内容 | Content |
第1回
|
1.多文化社会への向き合い方 1-1. 授業の趣旨説明と導入(2026年1月26日2限)
|
1. How to Face a Multicultural Society 1-1. Introduction [Mon.2, Jan.26, 2026]
|
第2回
|
1-2. 多文化社会コーディネーターとは何か:NPOでの実践から考える(2026年1月26日3限)[ゲスト講師]
|
1-2. What is a Multicultural Society Coordinator? Reflections from Practice in Nonprofit Organizations [Guest Lecturer] [Mon.3, Jan.26, 2026]
|
第3回
|
1-3. 共生社会に向けて:民間非営利セクターの役割(2026年1月26日4限)[ゲスト講師]
|
1-3. Toward an Inclusive Society: The Role of the Nonprofit Sector [Guest Lecturer] [Mon.4, Jan.26, 2026]
|
第4回
|
2.様々な属性を持って日本で生活する人びとの現状ならびに彼ら/彼女らとの連帯・共生・協働
2-1. 外国人との共生社会の実現に向けた政府の取組(2026年1月27日2限)[ゲスト講師]
|
2. People of Diverse Backgrounds in Japan: Current Realities and Paths of Solidarity, Coexistence, and Collaboration 2-1. Governmental Measures to Realize a Society in Harmony with Foreign Nationals [Guest Lecturer] [Tue.2, Jan.27, 2026]
|
第5回
|
2-2.共に生きる社会に向けて:日本に生きる難民・移民・外国ルーツをもつ人々の現状と取り組みから考える(2026年1月27日3限)[ゲスト講師]
|
2-2. Toward a Society of Living Together: Reflections on the Realities and Initiatives of Refugees, Migrants, and People of Foreign Roots in Japan [Guest Lecturer] [Tue.3, Jan.27, 2026]
|
第6回
|
2-3. 外国人労働者の現状と権利を守るための取り組み(2026年1月27日4限)[ゲスト講師]
|
2-3. Current Situation of Foreign Workers and Efforts to Protect Their Rights [Guest Lecturer] [Tue.4, Jan.27, 2026]
|
第7回
|
2-4.マンガ的ステレオタイプからユニバーサルなアイヌ文化理解へ(2026年1月28日2限)[ゲスト講師]
|
2-4. Beyond Manga Stereotypes: Toward a Universal Understanding of Ainu Culture [Guest Lecturer] [Wed.2, Jan.28, 2026]
|
第8回
|
2-5. 言語的多文化共生:ろう者・ろう学校をテーマに(2026年1月28日3限)[ゲスト講師]
|
2-5. Linguistic "Tabunka Kyosei": Focusing on Deaf People and Schools for the Deaf [Guest Lecturer] [Wed.3, Jan.28, 2026]
|
第9回
|
2-6. ここまでの振り返り(2026年1月28日4限)
|
2-6. Reflection on the Previous Lectures [Wed.4, Jan.28, 2026]
|
第10回
|
3.多文化共生社会と市民権
3-1. ディスカッション(2026年1月29日2限)
|
3. "Tabunka Kyosei" Society and Citizenship 3-1. Disscussion [Thu.2, Jan.29, 2026]
|
第11回
|
3-2. ヘイトクライムとリテラシー:見えない差別に気づくために(1)(2026年1月29日3限)[ゲスト講師]
|
3-2. Hate Crimes and Critical Literacy: Becoming Aware of Invisible Discrimination (1) [Guest Lecturers] [Thu.3, Jan.29, 2026]
|
第12回
|
3-3. ヘイトクライムとリテラシー:見えない差別に気づくために(2)(2026年1月29日4限)[ゲスト講師]
|
3-3. Hate Crimes and Critical Literacy: Becoming Aware of Invisible Discrimination (2) [Guest Lecturers] [Thu.4, Jan.29, 2026]
|
第13回
|
4.議論・総括・展望 4-1. 履修生による口頭発表とディスカッション(1)(2026年1月30日2限)
|
4. Discussion, Summary and Future Perspectives 4-1. Oral Presentation by the Enrolled Students [Fri.2, Jan.30, 2026]
|
第14回
|
4-2. 履修生による口頭発表とディスカッション(2)(2026年1月30日3限)
|
4-2. Oral Presentation (continued) [Fri.3, Jan.30, 2026]
|
第15回
|
4-3. 総括と展望(2026年1月30日4限)
|
4-3. Summary and Future Perspectives [Fri.4, Jan.30, 2026]
|
※
|
|
|