タイトル
     2022 年度   総合国際学研究科
  
Foundation for Peacebuilding 1   
時間割コード
520111
担当教員(ローマ字表記)
  篠田 英朗 [SHINODA Hideaki]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
対面   2 春学期 木2 -
授業題目(和文)   
紛争解決と平和構築の理論と実践
 
Title(English)   
Theory and Practice of Conflict Resolution and Peacebuilding
 
授業の目標   
 
Goals of the course   
The overall goal is to discuss how we can analyze conflicts. This seminar aims to provide students with opportunities to develop strategic thinking by discussing how peacebuilding policies are better constructed in response to armed conflicts.
 
授業の概要   
 
Overview of the course   
Students are given reading assignments under common themes corresponding to weekly lectures.
 
キーワード   
 
Keywords   
conflict analysis, conflict resolution, peacebuilding, peacekeeping, international cooperation,
 
授業の計画   Plan  
No.内容Content
第1回
Introduction
第2回
Concepts of Conflict Resolution
第3回
Methodology of Conflict Resolution
第4回
Tools of Conflict Resolution
第5回
Theories of Conflict Resolution
第6回
Analysis of Conflict
第7回
From Analysis to Policies
第8回
Conflict Resolution in International Society
第9回
Contemporary Armed Conflicts
第10回
Case Study: Asia
第11回
Case Study: Europe
第12回
Case Study: Middle East
第13回
Case Study: Africa
第14回
ALH1
Preparation for presentations
第15回
ALH2
Preparation for presentations


 
成績評価の方法・基準   
 
Grading system for assessment   
Depth of preparation including ALH parts, participation discussions, essays and presentations.
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   

 
Preview/review   
Weekly assignments will be given over the duration of the course.
 
履修上の注意   
 
Notes   
Participants should be interested in developing skills for discussions in English on issues of peacebuilding and conflict resolution in a broad sense.
 
教科書  
教科書1 ISBN
書名 Sources and Trends of Peace and Conflict Studies: An Examination of the Framework of Peacebuilding and Strategic Relevance of Ownership
著者名 Hideaki Shinoda 出版社 出版年 2014
備考 http://repository.tufs.ac.jp/
備考 Assigned during the seminar.
 
参考書  
 
使用言語  
英語(E)
 
ページの先頭へ