No. | 内容 | Content |
第1回
|
翻訳分析と翻訳理論分析:理論とメタ理論、メタ概念、記号論の導入―教科書第1章
|
translation analysis and translation theory analysis: theory, meta-theory, meta-concept, and semiotics
|
第2回
|
翻訳学の基本論点と全体的体系:J. マンデイ『翻訳学入門』の体系―教科書第1章
|
basic issues of translation studies and its overview
|
第3回
|
翻訳の言語学(1):翻訳等価―教科書第3章
|
linguistics of translation (1): translation equivalence
|
第4回
|
翻訳の言語学(2):翻訳シフト―教科書第3章
|
linguistics of translation (2): translation shift
|
第5回
|
翻訳の言語学(3):翻訳ストラテジー―教科書第3章
|
linguistics of translation (3): translation strategy
|
第6回
|
翻訳の心理学:認知プロセス、心的表象―教科書第3章
|
psychology of translation: translation process and mental representation
|
第7回
|
翻訳の社会学:規範、役割、アイデンティティ―教科書第4章
|
sociology of translation: norm, role and identity
|
第8回
|
翻訳の政治学:パワー、覇権、イデオロギー―教科書第5章
|
politics of translation: power, hegemony and ideology
|
第9回
|
翻訳の記号学:C.S. パース『記号論』、意味づけ論、言語人類学―教科書第2章
|
semiotics of translation: C.S.Peirce, make-sense theory and linguistic anthropology
|
第10回
|
翻訳のコミュニケーション学:字幕メディア、出版メディア―教科書第4章
|
communication studies of translation: subtitle translation and publishing media
|
第11回
|
翻訳の言語接触・文化触変論:翻訳語、言語の更新、異化と同化―教科書第4章
|
language contact and acculturation of translation: translation word, renewal of language, and foreignization and domestication
|
第12回
|
文学・宗教翻訳論:文体論、翻訳者の意識と無意識、仏典翻訳と聖書翻訳―教科書第3章
|
literary and religious translation: stylistics, translator's consciousness and unconsciousness, translation of Buddhist scriptures and Bible
|
第13回
|
翻訳の哲学:解釈学、W. ベンヤミン、J. デリダ、G. スタイナー、A. ベルマン、U. エーコ―教科書第4~6章
|
philosophy of translation: hermeneutics, W. Benjamin, J. Derrida, G. Steiner, A. Berman and U. Eco
|
第14回
|
|
|
第15回
|
|
|
※
|
第14回:翻訳理論の知識社会学と科学哲学:理論構築行為の省察、自己批判原理―教科書第1・2・6章
第15回:授業の振り返りとミニ発表
翻訳事前分析:英日語間の翻訳分析をパイロット的に行い、事前学習課題として提出する
翻訳理論事前分析:翻訳学の諸理論の一部を取り上げて、要約と批評を事前学習課題として提出する
|
14th class: sociology of knowledge and science, reflection of theory construction and self-criticism
15th class: review of the class and mini-presentation
translation analysis between English and Japanese at home to be submitted
translation theory analysis through its summary and criticism at home to be submitted
|