No. | 内容 | Content |
第1回
|
オリエンテーション
授業の目的、目標を確認し、アクション・リサーチとはどのようなものかを理解する。
|
Orientation
Understand the aims and goals of the course, and acquire basic knowledge of action research
|
第2回
|
アクション・リサーチの理念・意義
アクション・リサーチと実証研究との違い、アクション・リサーチが行われる理由や文脈について理解する。
|
The rarionale of conducting action research in class
Understand where, when, why, and by whom action reseach is conducted.
|
第3回
|
アクション・リサーチのリサーチデザイン
言語教育におけるアクション・リサーチの典型的な手順を確認し、留意点やそれぞれのステージのつながりを理解する。
|
The research design of action research
Understand how to conduct action research.
|
第4回
|
問題の発見
「問題の発見」の方法、留意点を学び、教師が抱く困難点などについて考える。
|
Problem indentification
Learn how to find problems to be solved in class, and discuss what school teachers feel difficult in this stage.
|
第5回
|
事前調査
「事前調査」の方法、留意点を学び、教師が抱く困難点などについて考える。
|
Preliminary investigation
Learn how to carry out preliminary investigation, and discuss what school teachers feel difficult in this stage.
|
第6回
|
アクションリサーチにおけるリサーチ・クエスチョン
アクション・リサーチにおけるリサーチクエスチョンの特徴や設定のしかたを学び、教師が抱く困難点などについて考える。
|
Research questions in action research
Learn how to set research questions in action research, and discuss what school teachers feel difficult in this stage.
|
第7回
|
仮説の設定①
アクション・リサーチにおける「仮説」の特徴や設定のしかたを学び、教師が抱く困難点などについて考える。
|
Hypotheses 1
Learn how to make hypotheses in action research, and discuss what school teachers feel difficult in this stage.
|
第8回
|
仮説の設定②
アクション・リサーチにおける「仮説」の特徴や設定のしかたを学び、教師が抱く困難点などについてさらに考える。
|
Hypotheses 1
Learn how to make hypotheses in action research, and discuss more what school teachers feel difficult in this stage.
|
第9回
|
計画の実行とデータ収集
「仮説」に基づく指導計画の実行の留意点とデータ収集のしかたについて学ぶ。
|
Plan intervention and data collection
Learn how to implement improvement plan and how to collect necessary data in class.
|
第10回
|
結果とテータの処理・分析
「計画の実行」で得られた量的・質的データの処理のしかた、分析方法について学ぶ。
|
Outcome and data analyses
Learn how to analyze obtained data.
|
第11回
|
データの分析と解釈
アクション・リサーチで得られる量的・質的データについて、統計学的検定を含む分析方法と結果の解釈を演習を通して学ぶ。
|
Data analyses and interpretation
Learn how to interpret analyzed data and how to evaluate the results.
|
第12回
|
アクション・リサーチの実例分析
英語の授業改善を目的に行われたアクション・リサーチのいくつかの実例を分析する。
|
Critique of action research samples
critique and evaluate some real samples of action research conducted in schools.
|
第13回
|
<演習>リサーチデザイン (ALH 1)
自身で実行可能な事象について、アクション・リサーチを行うためのリサーチデザインを考える。
|
Reseach design
Try planning action research feasible in the current situation.
|
第14回
|
<演習>発表・協議① (ALH 2)
実行したアクション・リサーチについて、詳細にわたる発表を行う。
|
presentation and discussion 1
Give or listen to a presentation on each action research and give feebback to each other.
|
第15回
|
<演習>発表・協議②とまとめ
実行したアクション・リサーチについて、詳細にわたる発表を行う。学修内容のまとめを行う。
|
presentation and discussion 2, course summary
Give or listen to a presentation on each action research and give feebback to each other. Summarize study content of the course.
|
※
|
|
|