タイトル
     2025 年度   国際社会学部
  
教育社会学A   
時間割コード
422016
担当教員(ローマ字表記)
  金 理花
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
対面   2 夏学期 集中 -
授業題目(和文)   
マイノリティから学ぶ教育社会学
 
Title(English)   
Sociology of Education: Learning from Minorities
 
授業の目標   
日本社会のマイノリティである在日朝鮮人とその民族学校である朝鮮学校の実践を取り上げて、マイノリティの民族教育の場を教育社会学の視点から理解することを目指す。
 
Goals of the course   
This course focuses on the practices of ZAINICHI Koreans, a minority group in Japanese society, and their ethnic Korean schools, and aims to understand the ethnic education of minorities from the perspective of educational sociology.
 
授業の概要   
日本社会のマイノリティである在日朝鮮人が、自国の文化や言葉を学び、民族的ルーツを肯定的に受けとめて育つことができる環境は、公教育制度としては保障されていない。そのようななかで、在日朝鮮人が運営してきた朝鮮学校における民族教育が果たしてきた役割は歴史的にも現在的にも重要である。
この講義では在日朝鮮人と朝鮮学校についての歴史と現在を深く学び、ドキュメンタリー作品にも触れながら、日本社会において在日朝鮮人の民族教育がどのように実践されてきたのかを学び、民族的マイノリティにとっての教育を考える。
 
Overview of the course   
The public education system does not guarantee an environment in which Korean residents in Japan, a minority in Japanese society, can learn their country's culture and language or grow up with a positive attitude toward their ethnic roots. In this context, the role that ethnic education has played in Korean schools run by Korean residents in Japan is important both historically and currently.
In this lecture, we will study in depth the history and present of Korean residents in Japan and Korean schools, and while also touching on documentaries, we will learn how ethnic education has been practiced in Japanese society and consider education for ethnic minorities.
 
キーワード   
教育社会学、子ども、民族教育、在日朝鮮人、アイデンティティ
 
Keywords   
Sociology of education, Children, Ethnic education, Koreans in Japan, Identity
 
授業の計画   Plan  
No.内容Content
第1回
イントロダクション:授業概要の紹介 Introduction: Overview of the course
第2回
1-1:朝鮮学校の成り立ち 1-1: The origins of Korean schools
第3回
1-2:映像学習「朝鮮学校の民族教育の起源を考える」 1-2: Video study: "Considering the origins of ethnic education in Korean schools"
第4回
1-3:グループディスカッション 1-3: Group discussion
第5回
2-1:教育実践と学校生活1(教育体系、教科書、制服) 2-1: Educational practices and school life 1 (educational system, textbooks, uniforms)
第6回
2-2:映像学習「朝鮮学校の日常を知る」 2-2: Video study: "Learn about the daily life of Korean schools"
第7回
2-3:グループディスカッション 2-3: Group discussion
第8回
3-1:教育実践と学校生活2(言語、部活動、祖国訪問) 3-1: Educational practices and school life 2 (language, club activities, home country visits)
第9回
3-2:映像学習「在日朝鮮人の祖国とのつながりを考える」 3-2: Video study: "Considering the connection between Koreans in Japan and their homeland"
第10回
3-3:グループディスカッション 3-3: Group discussion
第11回
4-1:学校を支える人々(保護者、地域社会) 4-1: People who support the school (parents, local community)
第12回
4-2:グループディスカッション 4-2: Group discussion
第13回
受講者による調査発表(1) Participants present their findings
第14回
受講者による調査発表(2) Participants present their findings
第15回
まとめ Summarization

調査発表の実施方法は受講人数に合わせて最終的に決定し、授業時に改めて説明します。 The method for presenting the research results will be decided based on the number of students and will be explained again during class.

 
成績評価の方法・基準   
調査発表:40%
期末レポート:40%
各回のコメントシート:20%
 
Grading system for assessment   
Research presentation: 40%
Final report: 40%
Comment sheet for each session: 20%
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
初回に指示をする。
 
Preview/review   
Give instructions the first time.
 
履修上の注意   
この授業では受講者全員が調査発表(最終日)を実施します。受講期間中は発表のテーマを選定し授業の内容を踏まえながら準備することが求められます。

この授業は教職課程の「教科又は教職に関する科目」に該当します。
 
Notes   
All students in this class will be required to give a presentation on their research (on the final day). During the class, students will be required to select a topic for their presentation and prepare it based on the content of the class.

This class falls under the category of "subjects or subjects related to the teaching profession" in the teacher training course.
 
教科書  
 
参考書  
参考書1 ISBN 4-7845-0775-2
書名 朝鮮学校ってどんなとこ?
著者名 ウリハッキョをつづる会著 出版社 社会評論社 出版年 2001
備考
参考書2 ISBN 9784380220012
書名 在日朝鮮人を生きる : 「祖国」「民族」そして日本社会の眼差しの中で
著者名 山本かほり著 出版社 三一書房 出版年 2022
備考
参考書3 ISBN 9784272211302
書名 ひろがる「日韓」のモヤモヤとわたしたち
著者名 朝倉希実加 [ほか] 編 出版社 大月書店 出版年 2023
備考
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ