|
|
|
|
|
|
|
Pan Africanism and African Unity
|
|
|
本講義の目的は、アフリカ思想の支柱であるパン・アフリカ主義について総合的に理解することである。
|
|
|
The overriding goal of this course is to comprehend the ways in which, from historical and contemporary perspectives, the Pan-African ideology and movement has been utilized as a roadmap for continental African citizenship. The course highlights the histories, dynamics, processes, contradictions, ambiguities and potentialities of Pan Africanism and African Unity in the epoch of globalization.
|
|
|
グローバリゼーションの進展と国境線の相対化という文脈で、パン・アフリカ主義は21世紀に新たな段階に入った。アフリカ域内自由貿易協定や大学間交流、アフリカ連合のガバナンスに関する取り組みなど、具体的な動きが現れつつある。この授業ではこうした動きを紹介しながら、進展しつつあるパン・アフリカ主義について考える。 本講義を通じて、学生は次のような学びを期待できる。1)パン・アフリカ主義の現実的な定義を学ぶ。2)その歴史的起源と発展を学ぶ。3)アフリカ連合が掲げる”Agenda 2063”の可能性を分析する。4)「アフリカ合州国」構想に関する議論を理解する。5)パン・アフリカ主義のイデオロギーと行動が時代とともにどう変わってきたのかを議論する。
|
|
|
As the spread and power of globalization continues to weaken frontiers of statehood, Pan-Africanism has found a viable niche for renewal in the 21st century, which is manifested through increased intra-African trade, amplified exchanges within Africa’s universities, continent-wide calls for good governance and the ubiquitous and bourgeoning membership of Pan-Africanist groups. Pan Africanism, conceptually, promotes the unification and independence of Africa and African people economically, politically, culturally and socially. Practically it is operated at the level of the African Union which has a Sixth Region for the African Diaspora, through regional bodies like Economic Community of West African States (ECOWAS) and Southern Africa Development Community (SADC), and locally with political parties, organizations and individuals that embrace Pan-Africanism. A compelling need arises therefore to interrogate the genesis, travails and complex relationships between Africa, the development of Pan-African unification and the stretch of processes and institutions across the nation state to globality. Additionally, it becomes pertinent to engage in some prospective thinking i.e. the constructions of possible, probable and desirable African futures.
By the end of this course, students should be able to: - Provide a working definition of Pan Africanism - Discuss the historical origins and development of the Pan African movement and ideology - Analyze the feasibility of the African Union’s Agenda 2063 for African Unity - Understand the debates about the “United States of Africa” and the “United Africa of States” projects - Discuss how the Pan-African ideology and action have evolved overtime
|
|
|
パン・アフリカ主義、アフリカ政治、ディアスポラ、アフリカ連合、地域統合
|
|
|
Pan Africanism, African Politics, Diaspora Studies, African Union, Regional Integration
|
|
|
No. | 内容 | Content |
第1回
|
イントロダクション
|
Introduction to Pan-Africanism and African Unity Syllabus
|
第2回
|
パン・アフリカ主義の社会史
|
A Social History of Pan-Africanism
|
第3回
|
パン・アフリカ主義理論の批判的検討(I)
|
Critical Examination of Pan-African Theory (I)
|
第4回
|
パン・アフリカ主義理論の批判的検討(II)
|
Critical Examination of Pan-African Theory (II)
|
第5回
|
マーカス・ガーヴェイ、W.E.B.デュボイス、ジョージ・パドモア、クワメ・ンクルマのパン・アフリカ主義思想
|
Pan-African Thoughts of Marcus Garvey, WEB Du Bois, George Padmore, Kwame Nkrumah
|
第6回
ALH1
|
内容は講師が説明する。
|
Instruction will be provided in the class.
|
第7回
|
パン・アフリカ主義イデオロギーの検討
|
Dissecting Pan-Africanism Ideologies
|
第8回
|
パン・アフリカ主義アイデンティティー
|
Pan-African Identity
|
第9回
|
アフリカ統一機構からアフリカ連合へ
|
From Organization of African Unity (OAU) to African Union (AU)
|
第10回
|
「アフリカ合州国」プロジェクト
|
“United States of Africa” Project: The Skepticism and Enthusiasm Discourses
|
第11回
|
アフリカ連合とディアスポラ
|
African Union and Diaspora
|
第12回
ALH2
|
内容は講師が説明する。
|
Instruction will be provided in the class.
|
第13回
|
アクティブラーニング講評
|
Active Learning/Field Work
|
第14回
|
NEPADとアフリカ大陸自由貿易圏
|
New Partnerships for African Development (NEPAD) and the Africa Continental Free Trade Area (AfCFTA)
|
第15回
|
アフリカの将来を考える
|
Constructions of Possible, Probable and Desirable African Futures
|
※
|
|
|
|
|
|
|
|
|
授業への参加・プレゼンテーション:10% パン・アフリカ主義に関するエッセイ:30% アクティブラーニング:10% 試験:50% 計:100%
|
|
|
Class Participation and Seminar Presentation 10 Pan-African Article 30 Active Learning/Field Work 10 Final: Examination 50 Total 100
|
|
|
単位取得のために、授業への出席と議論への参加、課題の提出が求められる。本授業は、講師による講義とともに学生の活発な議論によって成立する。授業で取り上げる文献は、講師が準備する。
|
|
|
Students are expected to attend and participate in all classes and assigned work to earn a passing grade in the class. The course will be delivered using presentations by the instructor and seminar leaderships from students. Copies of weekly readings will be made available by instructor in class.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pan-Africanism: A Short Political Guide
|
|
Legum, Colin
|
|
F.A. Praeger
|
|
1965
|
|
|
|
|
|
|
|
The Black Jacobins. Toussaint Louverture and the San Domingo Revolution
|
|
C. L. R. James
|
|
|
|
1963
|
|
邦訳『ブラック・ジャコバン―トゥサン=ルヴェルチュールとハイチ』
|
|
|
|
|
|
Pan Africanism or Communism? The Coming Struggle for Africa
|
|
Padmore, George
|
|
Doubleday
|
|
1971
|
|
|
|
|
|
|
|
A United States of Africa: The Skepticism and Enthusiasm Discourses / – In: Journal of Intra-African Studies (2009), Number 2, pp.231 – 250
|
|
Kojo Opoku Aidoo
|
|
|
|
2009
|
|
|
|
|
|
|
|
The African Union: Pan-Africanist Aspirations and the Challenge of African Unity, Journal of Pan-African Studies, vol. 3, no 4
|
|
Okhonmina, Stephen
|
|
|
|
2009
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|