タイトル
     2025 年度   言語文化学部
  
東南アジア文化研究8   
時間割コード
19411106
担当教員(ローマ字表記)
  並木 香奈美 [NAMIKI Kanami]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
対面   2 夏学期 集中 該当する
授業題目(和文)   
舞踊をとおして学ぶフィリピン文化
 
Title(English)   
Philippine Culture: Learning Through Dance 
 
授業の目標   
フィリピン民族舞踊を事例として、東南アジアにおける舞踊の役割と意義、特に政治的側面について考える。また、植民地独立後のフィリピンの文化史の大まかな流れ、フィリピン文化を構成する多様な民族・地方文化、そしてフィリピンの舞踊を論じる上での重要な概念や問題への理解を深める。
 
Goals of the course   
Using Philippine folk dance as a case study, this class aims to learn about the roles and significance of dance in the Southeast Asian region, especially its political aspects. Students will also learn and deepen their understanding of the general trajectory of the cultural history of the post-colonial Philippines, the various ethnic and local cultures that make up Philippine culture, and key concepts and issues in the discussion of Philippine dance.
 
授業の概要   
植民地独立後のフィリピンにおいて、フィリピン文化、またそれを構成する民族・地方文化がどのように(再)構築され、変容しているかを、ナショナリズム、ポストコロニアリズム、アイデンティティ、政治、宗教や観光などの観点から考えるとともに、フィリピン文化(舞踊)を論じる上で重要な概念や理論を取り上げ、問題点などを提起する。さらに、フィリピン民族舞踊を構成する地方の固有文化や伝統を概観するとともに、舞踊の実践を通して、フィリピン多文化/他文化を身体的観点からも見つめる。
 
Overview of the course   
We will examine how national, local and ethnic cultures have been (re)constructed and transformed in the post-colonial Philippines from the perspectives of nationalism, post-colonialism, identity, politics, religion and tourism, etc. We will also bring up concepts and theories that are important in looking at the Philippine culture (Philippine folk dance) and discuss problems. While gaining a general idea of the unique cultures and traditions that make up Philippine folk dance, students will also understand and experience the multi/other cultures of the Philippines from within by actually learning how to dance and move the body.
 
キーワード   
フィリピン 文化 伝統、舞踊、表象、ナショナリズム、アイデンティティ、エスニシティ 
 
Keywords   
Philippines, culture, tradition, dance, representation, nationalism, identity, ethnicity
 
授業の計画   Plan  
No.内容Content
第1回
はじめに:フィリピンの舞踊を知る Introduction :Locating Philippine Dances
第2回
舞踊が語るフィリピン文化と歴史 Philippine Culture and History as Told by Dance
第3回
舞踊実践 (1) Dance Session 1
第4回
舞踊実践(2) Dance Session 2
第5回
民族舞踊の創造:国民文化の創出と国民統合のための自画像 Philippine Folk Dances: For the Creation of National Culture and Self-portrait for National Integration
第6回
踊る身体と政治:民族舞踊の近代化、ワールドクラス化、政治化 Dancing Bodies and Politics: the Modernization, Global Standardization and Politicization of Folk Dances
第7回
舞踊実践(3) Dance Session 3
第8回
舞踊実践(4) Dance Session 4
第9回
オーセンティシティを巡る問題:民族舞踊の脱植民地化、伝統化、多様化 Issue of Authenticity: Decolonization, Traditionalization, and Diversification of Folk Dances
第10回
生きた伝統としての舞踊:地方における少数民族の舞踊の発展と変容 Dance as a Living Tradition: The Development and Transformation of Indigenous Dances in the Regions
第11回
舞踊実践(5) Dance Session 5
第12回
舞踊実践(6) Dance Session 6
第13回
民族舞踊のストリートダンス化・観光化 Regional Dances as Street Dances and Tourist Attractions
第14回
舞踊の実践(7) Dance Session 7
第15回
発表 Presentation


 
成績評価の方法・基準   
受講時の平常点(10%)、リフレクションペーパー(60%)、舞踊の実践/発表(30%)により評価する。
 
Grading system for assessment   
Class participation (10%), Reflection Papers (60%), Dance Practice/Presentation (30%)
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
毎回の授業には、指定した参考文献(随時、指示する)をあらかじめ読んだ上で出席すること。
 
Preview/review   
All assigned reference materials (to be indicated as needed) must be read prior to each class.
 
履修上の注意   
授業は、講義と実践の二つの部分から構成されています。受講者にダンス経験は不要。練習着の持参、もしくは踊りやすい服装で受講してください。 
 
Notes   
This class consists of both lecture and actual dance practice. No previous dance experience is required. Please bring a change of clothes or wear comfortable clothes to practice dancing.
 
教科書  
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ