No. | 内容 | Content |
第1回
|
授業の目的・目標および授業計画について説明する。
第二言語習得研究の基礎的な用語の導入を行う。
|
Introduction to the course and some basic terminologies in second language acquisition (SLA).
|
第2回
|
第一言語習得研究
|
First language acquisition
|
第3回
|
第一言語習得研究 vs.第二言語習得
|
First language acquisition research vs. SLA
|
第4回
|
学習者言語分析 (1) 対照分析仮説と言語間影響
|
Learner language analysis (1) Contrastive Analysis Hypothesis and cross-linguistic influence
|
第5回
|
学習者言語分析(2)誤り分析と中間言語仮説
|
Learner language analysis (2) Error analysis and the Interlanguage hypothesis
|
第6回
|
学習者言語分析 (3) 中間言語分析の発達:変異分析
|
Learner language analysis (3) Interlanguage analysis and variation analysis
|
第7回
|
学習者言語分析 (4) 中間言語分析の発達:機能分析
|
Learner language analysis (4) Interlanguage analysis and function analysis
|
第8回
|
学習者言語の発達(1)語彙
|
Second language development: Lexicon
|
第9回
|
学習者言語の発達 (2) 音韻
|
Second language development: Phonology
|
第10回
|
学習者言語の発達 (3) 語用論
|
Second language development: Pragmatics
|
第11回
|
認知主義に基づく第二言語習得理論
|
Cognitive Theories of SLA
|
第12回
|
社会文化的側面に着目した第二言語習得理論
|
SLA theories with a sociocultural focus
|
第13回
|
発現主義時代の第二言語習得理論
|
SLA theories in the era of emergentism
|
第14回
ALH1
|
課題図書:第1-5章を読んで論点を1つか2つ選んで、読んだ内容を踏まえた考察を書くこと。論点については各章のテーマや章末のディスカッション・ポイントを参考にしても良い。日本語または英語で、A4用紙2ページ以内のレポートを5月24日(金)までにPDFでMoodleに提出すること。
|
Book report of Chapters 1-5:
Read the first half of the book and write an argumentative essay focusing on one or two themes of your choice. You may refer to the theme of each chapter and/or the discussion points listed at the end of each chapter when deciding the focus of your discussion. The essay may be written in Japanese or English. Length should be within two pages on A4-size paper. Submit a PDF of your essay on Moodle by May 24.
|
第15回
ALH2
|
課題図書:第6-10章を読んで論点を1つか2つ選んで、読んだ内容を踏まえた考察を書くこと。論点については各章のテーマや章末のディスカッション・ポイント等を参考にしても良い。日本語または英語で、A4用紙2ページ以内のレポートを6月28日(金)までにPDFでMoodleに提出すること。
|
Book report of Chapters 6-10:
Read the second half of the book and write an argumentative essay focusing on one or two themes of your choice. You may refer to the theme of each chapter and/or the discussion points listed at the end of each chapter when deciding the focus of your discussion. The essay may be written in Japanese or English. Length should be within two pages on A4-size paper. Submit a PDF of your essay on Moodle by June 28.
|
※
|
期末試験は行わず、毎週小テストを行う。
|
There will be no final exam. A quiz will be given every week.
|