タイトル
     2024 年度   言語文化学部
  
言語教育学概論1   
時間割コード
19312019
担当教員(ローマ字表記)
  吉冨 朝子, 投野 由紀夫, 周 育佳, 王 煒彤 [YOSHITOMI Asako, TONO Yukio, SHU Ikuka, Wang Wei-Tung]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
対面   2 春学期 水3 -
授業題目(和文)   
英語教育学入門
 
Title(English)   
Introduction to TEFL
 
授業の目標   
英語教育学について入門的な専門知識を身につけること。
 
Goals of the course   
To acquire introductory level knowledge in Teaching English as a Foreign Language.
 
授業の概要   
英語教育学を構成する英語教授法・言語評価研究・第二言語習得研究・コーパスを活用した言語習得研究や教材および辞書開発といった分野の概説を、それぞれの分野の専門家から聞き、自分の英語教育・学習経験を自己分析・考察していく。
 
Overview of the course   
To learn from lectures related to TEFL, including foreign language pedagogy, language assessment, second language acquisition research, corpus linguistics and its application to materials development and studies in language learning. To apply the acquired knowledge to self-analysis of one's own language teaching/learning experiences.
 
キーワード   
外国語としての英語教育学、言語評価、第二言語習得、コーパス言、教材開発
 
Keywords   
Teaching English as a Foreign Language (TEFL), language assessment, second language acquisition, corpus linguistics, materials development
 
授業の計画   Plan  
No.内容Content
第1回
ガイダンス および コミュニケーション能力が意味すること Orientation & Defining communicative competence
第2回
第二言語習得と個人差(1) 年齢 Individual differences in second language acquisition (1) Age
第3回
第二言語習得と個人差(2) 動機づけと情意 【AL課題①アナウンス/提出期限5月8日】 Individual differences in second language acquisition (2) Motivation and affect [Announcement of AL task (1)/Due on May 8]
第4回
言語能力とその評価 Assessing second language proficiency
第5回
言語テストの有用性 The usefulness of language tests
第6回
世界と日本の言語能力評価枠組み 【AL課題②アナウンス/提出期限6月5日】 Language assessment frameworks in the world and in Japan  [Announcement of AL task (2)/Due on June 5]
第7回
英語語彙学習と教材 English vocabulary learning and teaching materials
第8回
英語学習と辞書の発達:電子辞書以前 【AL課題③アナウンス/提出期限6月26日】 English dictionaries and language learning (1) before the electronic dictionary [Announcement of AL task (3)/Due on June 26]
第9回
英語学習と辞書の発達:電子辞書以後 English dictionaries and language learning (2) after the electronic dictionary
第10回
外国語学習スタイルとストラテジー Language learning style and learning strategy
第11回
自律学習能力養成を目指した英語指導 【AL課題④アナウンス/提出期限7月17日】 Developing learner autonomy in English language education [Announcement of AL task (4)/Due on July 17]
第12回
小学校英語教育と英語教科書 Elementary school English language education and English language textbooks
第13回
期末試験: 対面、持ち込み不可 Final exam: The final exam will be held on campus in the 3rd period on Wednesday, July 10. You may not look at your notes or references when taking the exam.
第14回
ALH1
ALH1は2回に分けて、①4月24日に課題説明、5月8日までに提出、②5月22日に課題説明、6月5日までに提出とする。 ALH1 will be divided into two tasks. Task 1 will be announced on April 24 (due on May 8), and Task 2 will be announced on May 22 (due on June 5).
第15回
ALH2
ALH2は2回に分けて、③6月5日に課題説明、6月26日までに提出、④6月26日に課題説明、7月17日までに提出とする。 ALH2 will be divided into two tasks. Task 3 will be announced on June 5 (due on June 26), and Task 4 will be announced on June 26 (due on July 17).


 
成績評価の方法・基準   
1)リレー講義の担当教員全員が出題する期末試験(80%)
2)リレー講義の担当教員がそれぞれ課すアクティブ・ラーニング課題 計4つ(20%)

 
Grading system for assessment   
1) Final exam (80%)
2) Four active learning tasks (20%)
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
各講義の内容をよく復習して、自分の外国語学習経験や指導経験の改善にどのように応用できるかを考察する。
 
Preview/review   
Carefully review the content of each lecturer and learn to apply the knowledge to self-analyze and improve your own language learning and teaching experiences.
 
履修上の注意   
 
Notes   
 
教科書  
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ