|
|
|
|
|
|
|
Basic Studies of Contrastive Linguistics A
|
|
|
自分の専攻言語/地域言語Aや学んでいる言語が,世界の言語の中でどのように位置付けられるのか,どの言語とどこが似ていて,どこが異なるのかなどについて,相対的に捉える視点を早い段階で身につける。さらに,今後,各自が特に興味を持つ言語・文化についての理解や運用能力を高めていくための素地を養成する。
|
|
|
The goal of this course is to make a better understanding of the 27 major languages taught at Tokyo University of Foreign Studies from a perspective of contrastive linguistics. Furthermore, to create the basics for deepening an academic interest in languages/ cultures and developing practical abilities of the major languages.
|
|
|
専攻言語/地域言語Aとして開講されている27言語の基本的構造や使用法の特徴,使用地域の文化・社会などについて,そのエッセンスと魅力,学習のポイント等を,などについて,各専攻語の担当教員がリレー形式で1言語1時限に集約して紹介していく。なお、言語の順序は、教員の都合により変更することがある。
|
|
|
This course consists of 12 lectures given by 12 instructors. In each lecture, instructors pick out one of the 27 major languages and will give the basic knowledge of the language, such as the characteristics of phonetics, phonology, morphology, syntax, and writing systems. They will also touch upon the culture and society of the area and country where the language is spoken. The order of the lectured languages is changeable according to circumstances.
|
|
|
|
linguistics, contrastive linguistics
|
|
|
No. | 内容 | Content |
第1回
|
ガイダンス
|
Introduction
|
第2回
|
中国語
|
Chinese
|
第3回
|
インドネシア語
|
Indonesian
|
第4回
|
マレーシア語
|
Malaysian
|
第5回
ALH1
|
5月末までに対照言語学に関する本を1冊(以上)読み、その書誌情報をTUFS Moodleで報告する。(TUFS Moodleを使用)
|
Until the end of May, attendants will read (at least more than) one book on comparative linguistics and report its bibliographic information (by using the TUFS Moodle system).
|
第6回
|
ポルトガル語
|
Portuguese
|
第7回
|
ラオス語、タイ語
|
Lao / Thai
|
第8回
|
フランス語
|
French
|
第9回
|
朝鮮語
|
Korean
|
第10回
|
ビルマ語
|
Burmese
|
第11回
ALH2
|
春学期終了時までに、本授業を通じて得た対照言語学に関する気づきをレポートとして提出する。(TUFS Moodleを使用)
|
Until the end of the spring quarter, attendants will submit a report on their finding(s) about comparative linguistics through the lectures delivered in this class (by using the TUFS Moodle system).
|
第12回
|
英語
|
English
|
第13回
|
トルコ語
|
Turkish
|
第14回
|
イタリア語
|
Italian
|
第15回
|
ペルシア語
|
Persian
|
※
|
|
|
|
|
|
|
|
|
毎回のコメントシートの記述による各回の授業の理解度およびALHにより評価する。
各回レスポンス 85% ALH1 5% ALH2 10%
|
|
|
The evaluation will be based on students demonstrating an understanding of the knowledge of the 27 languages and contrastive linguistics and achievement in ALHs
Response sheets - 85% ALH1 - 5% ALH2 - 10%
|
|
|
初回ガイダンスで紹介する参考図書等により言語学の基礎知識について自習したうえで,各回で扱う言語に関する基本情報を下調べしてから授業に臨むこと。
|
|
|
Students should try to collect some background information about each lesson in prior to class and review their notes after class.
|
|
|
・受講希望者が300名を大幅に超えた場合は,何らかの形で受講者数を制限する。 ・受講希望者は必ず初回授業(ガイダンス)に出席すること。遅刻は厳禁。 ・各回で扱う言語が変更になる場合もあるので、授業でのアナウンスおよび Moodle でのアナウンスに注意すること。 ・毎年度春学期の受講者が多く受講制限をする場合が多いので、国際社会学部の学生は秋期に履修することを勧める。
|
|
|
Student numbers will be capped at around 300 to ensure an effective learning experience. Students should make sure to attend the first lecture to register for this course. Please do NOT be late for the first lecture. The language(s) which will be delivered in every lecture may be changed. Please pay attention to official announcements in every class and the latest information sent in TUFS Moodle. It is recommended that students of the School of International and Area Studies attend this course in the Fall quarter because there comes a huge number of students in the Spring quarter every year.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
各回の担当教師がスライド、ハンドアウトを用意する。 Instructors will use their own slides and handouts.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
28言語で読む「星の王子さま」
|
|
風間伸次郎
|
|
東京外国語大学出版会
|
|
2021
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|